ΜΕΝΟΥ

Από 300 έως 2.000 ευρώ το κόστος στα απογευματινά χειρουργεία!

Στην αναμονή για λίστα χειρουργείου περιμένουν 102.634 άτομα

 Το πλαίσιο λειτουργίας των απογευματινών χειρουργείων με στόχο τη μείωση των αναμονών για χειρουργική επέμβαση στο ΕΣΥ. παρουσίασαν ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης και ο Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους

Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:

«Σκοπός μας δεν είναι ούτε η ιδιωτικοποίηση, ούτε η αποδυνάμωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Το ακριβώς αντίθετο. Σκοπός μας είναι η ισχυροποίησή του και η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του. Άρα, όλη αυτή η κριτική η οποία ασκείται για δήθεν ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ είναι τελείως λανθασμένη. Και θα μου επιτρέψετε να πω, και ότι εγώ είμαι ένας φιλελεύθερος πολιτικός που πιστεύω ιδιαίτερα στις δυνάμεις της ιδιωτικής οικονομίας, δεν έχω την αυταπάτη ότι δεν υπάρχει κανένας κράτος στον κόσμο που μπορεί να αντικαταστήσει, τουλάχιστον στην Ευρώπη, τη δημόσια υγεία και το ρόλο των εθνικών συστημάτων υγείας στην παροχή νοσοκομειακής περίθαλψης. Η ιδιωτική υγεία μπορεί να λειτουργεί μόνο επικουρικά. Οι ιδιώτες λαμβάνουν αποφάσεις με γνώμονα το κέρδος. Αντιθέτως το κράτος λαμβάνει αποφάσεις με γνώμονα την ευθύνη του να παρέχει υπηρεσίες υγείας σε όλους τους πολίτες τους, ασχέτως αν οι μονάδες  που φτιάχνει και ο χώρος που αυτές δρουν, είναι ζημιογόνες ή κερδοφόρες. Κατά συνέπεια, μόνο ένας άνθρωπος ανόητος θα πίστευε στη δυνατότητα κατάργησης του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας το αγαπάμε, το φροντίζουμε, το εμπιστευόμαστε και για αυτό εργαζόμαστε. Η ιδέα για τη δυνατότητα χρήσης των χειρουργικών αιθουσών που κατά κανόνα μένουν άδειες από το απόγευμα και μετά στα νοσοκομεία της χώρας δεν είναι καινούρια, ούτε διεκδικώ την πατρότητά της.

Όταν βρέθηκα στο τιμόνι του Υπουργείου Υγείας στη συγκυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, το 2013-2014, είχα επαναφέρει ως σκοπό μου τη δυνατότητα διενέργειας απογευματινών χειρουργείων, είχα συστήσει και ομάδα εργασίας για να μου προτείνει πως θα έπρεπε να γίνουν πιο σωστά. Μετά όμως τον ανασχηματισμό του Ιουνίου του 2014,  η σχετική προσπάθεια σταμάτησε και με την κυβερνητική αλλαγή του ΣΥΡΙΖΑ όλη αυτή η προσπάθεια σχεδόν εξαφανίστηκε. Κατά την περίοδο της πρώτης κυβερνήσεως του Κυριάκου Μητσοτάκη όμως ο προκάτοχός μου Θάνος Πλεύρης και η αναπληρώτρια Υπουργός Μίνα Γκάγκα επανέφεραν στο δημόσιο διάλογο την ανάγκη να διενεργηθούν απογευματινά χειρουργεία στο ΕΣΥ, ως ένα κομμάτι μιας ευρύτερης μεταρρυθμίσεως, που θα σας πω αμέσως τι σκοπό έχει. Ερχόμενος στο Υπουργείο Υγείας, αρχές Ιανουαρίου του 2024, στην πρώτη μας κιόλας συνάντηση με τον κ. Θεμιστοκλέους του είπα ότι θέλω να εργαστώ για να μπουν τα απογευματινά χειρουργεία σε λειτουργία, όσο γίνεται πιο γρήγορα και τον ευχαριστώ δημόσια διότι το σχέδιο που θα δείτε σε λίγο έχει κυρίως τη δική του σφραγίδα.

Ο κύριος Θεμιστοκλέους εκτός από Υφυπουργός είναι ο ίδιος χειρουργός-γιατρός με εμπειρία στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και όχι μόνο και να σας πω ότι για να φτάσουμε να γράψουμε αυτή την απόφαση έχουμε συμβουλευτεί πολλούς γιατρούς, που είτε υπηρετούν σήμερα στο ΕΣΥ, είτε υπηρέτησαν στο ΕΣΥ για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Προσπαθούμε δηλαδή να φτιάξουμε ένα πλαίσιο λειτουργίας που θα έχει διαφάνεια, που θα έχει πολύ μικρότερο κόστος από τον ιδιωτικό τομέα για τους συμπολίτες μας που θα επιλέξουν να κάνουν χρήση αυτής της δυνατότητας και θα δείτε ότι είναι δουλεμένο σε πολύ μεγάλη λεπτομέρεια, έχοντας λάβει υπόψιν όλες τις ανησυχίες που έχουν τεθεί στο δημόσιο διάλογο όλες αυτές τις μέρες.

Τώρα, πριν την καθιέρωση των απογευματινών χειρουργείων, από 1η Φεβρουαρίου έχουμε θέσει σε λειτουργία όχι σε δημόσια θέα ακόμη, την ενιαία λίστα χειρουργείου.

Η Ενιαία Λίστα Χειρουργείου είναι το πρώτο απαραίτητο εργαλείο για να μπορέσουμε να μετράμε εάν οι μεταρρυθμίσεις που κάνουμε έχουν θετική ή αρνητική επίδραση στο σύστημα. 

Κάθε μεταρρύθμιση κρίνεται στην πράξη και όλα όσα πούμε σήμερα θα κριθούν. Εγώ δέχομαι αυτή την πρόκληση, του χρόνου τέτοια μέρα θα είμαστε εδώ και τότε πια θα είναι δημόσια όλα τα στοιχεία από την Ενιαία Λίστα Χειρουργείου.

Το site για την Ενιαία Λίστα Χειρουργείου θα είναι σε δημόσια χρήση περίπου σε τρεις μήνες από σήμερα όπου πλέον όλοι οι συμπολίτες μας θα μπορούν να γνωρίζουν και πόσα είναι συνολικά τα χειρουργεία που είναι σε αναμονή στη χώρα από το ένα άκρο της Ελλάδος μέχρι το άλλο αλλά και πόσες είναι οι αναμονές. Ορισμένες φορές δικαιολογημένη, ορισμένες φορές αδικαιολόγητη όπου γεννά πολλές σκέψεις.

Σκοπός του site για την Ενιαία Λίστα Χειρουργείου θα είναι οι συμπολίτες μας με απόλυτη διαφάνεια, να μπορούν να βλέπουν εάν επιλέξουν να πάνε στην Α ή στη Β χειρουργική κλινική πόσο μέσο χρόνο αναμονής θα πρέπει να αναμένουν για την διενέργεια του τακτικού τους χειρουργείου.

Πιστεύω ότι αυτό θα βάλει και σε ένα καθεστώς ευγενούς άμιλλας τις χειρουργικές κλινικές και ενδεχομένως σε ένα κάποιο βαθμό να λύσει και προβλήματα που αποτελούν χρόνιες παθογένειες του Εθνικού Συστήματος Υγείας.

Πρέπει να σας πω ότι όλη η σύγκρουση που σήμερα παρακολουθείτε κυρίως με συνδικαλιστικές ηγεσίες στα νοσοκομεία, δεν είναι καινούργια. Το ίδιο συνέβη και πριν από 22 χρόνια, όταν θεσμοθετήθηκαν τα απογευματινά ιατρεία στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, επ΄ αμοιβή. Έχετε ακούσει όλο αυτό το διάστημα, λοιπόν, μία ανακρίβεια ότι για πρώτη φορά υπάρχουν αμοιβές στο ΕΣΥ, όχι, δεν είναι αλήθεια, και ότι προσπαθούμε από την πίσω πόρτα να ιδιωτικοποιήσουμε το ΕΣΥ.

Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να καταστήσουμε τη θέση του γιατρού, του αναισθησιολόγου, του νοσηλευτού στο Εθνικό Σύστημα Υγείας περισσότερο ελκυστική.

Ο συνδικαλιστικός αντίλογος που μου ετέθη από την ΕΝΓΕ προχθές είναι να αυξήσουμε τους μισθούς των γιατρών. Αυτό εύκολα λέγεται, δύσκολα γίνεται. Πρώτα από όλα, ένας Υπουργός Υγείας και σίγουρα εγώ εάν είχα τη δυνατότητα να αυξήσω τους μισθούς στο Εθνικό Σύστημα Υγείας δεν θα έκανα αυξήσεις στους μισθούς μόνο των γιατρών. Θα ήταν εξαιρετικά άδικο να φτιάξουμε ένα περιβάλλον στο οποίο θα αυξάναμε έως και στο διπλάσιο τους μισθούς των γιατρών, αφήνοντας τους υπόλοιπους καθηλωμένους στο σημερινό τους μισθό. Αυτό θα δημιουργούσε πολύ μεγάλη αδικία. Άρα, ο δημοσιονομικός υπολογισμός αυξήσεως των αμοιβών στο ΕΣΥ γίνεται μόνο συνολικά.

Για το ΕΣΥ ο κρατικός προϋπολογισμός ξοδεύει 3 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Άρα μπορείτε να υπολογίσετε κάθε ποσοστιαία αύξηση, όπως ακούω, διπλασιασμός των αμοιβών τι ακριβώς σημαίνει σε επίπεδο δημοσιονομικό για τη χώρα.

Νομίζω ότι όλοι κατοικούμε στην ίδια Ελλάδα, ο ΕΝΦΙΑ εισφέρει στο κράτος 2,6 δισεκατομμύρια. Ο διπλασιασμός των λειτουργικών του ΕΣΥ θα σήμαινε να θεσπίσουμε ένα επιπλέον ΕΝΦΙΑ τουλάχιστον, και κάτι ακόμα, για όλους τους Έλληνες.

Δεν φαντάζομαι ότι υπάρχει κάποιος στα σοβαρά που εισηγείται κάτι τέτοιο. Άρα, το σύστημα πρέπει να μεταρρυθμιστεί. Πρέπει να βρούμε τον τρόπο οι γιατροί του ΕΣΥ, οι νοσηλευτές του ΕΣΥ, ακόμα και το υπόλοιπο προσωπικό που θα συμμετέχει στα πρωινά χειρουργεία να μπορούν να αυξήσουν τα εισοδήματά τους με νόμιμο τρόπο. Δεν έχω την αυταπάτη ότι τα απογευματινά χειρουργεία θα εξαλείψουν κάθε φαινόμενο διαφθοράς, άλλωστε η διαφθορά υπάρχει, και δυστυχώς, στην Ελλάδα, την αντιπαλεύουμε, την πολεμούμε όσο μπορούμε περισσότερο. Πιστεύω, όμως, ότι η διέξοδος των επ’’ αμοιβή απογευματινών χειρουργείων στο τέλος θα αγκαλιαστεί από τους γιατρούς και το προσωπικό του Εθνικού Συστήματος Υγείας.

Στην αρχή θα ξεκινήσει πιο διστακτικά. Για αυτό τον λόγο είχαμε και την ιδέα του Ταμείου Ανάκαμψης. Προϊόντος, όμως, του χρόνου θα γίνεται από ολοένα και περισσότερες κλινικές, και στο τέλος θα υιοθετηθεί σχεδόν από όλους από όσους μπορούν.

Και αναφέρομαι στο όσους μπορούν για τον εξής λόγο: Στον δημόσιο διάλογο το σοβαρό αντεπιχείρημα για τη θέσπιση των απογευματινών χειρουργείων είναι η έλλειψη προσωπικού που υπάρχει στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Και πράγματι, αυτή η έλλειψη είναι μια πραγματικότητα. Άλλωστε, η προσπάθεια μας να καταστήσουμε περισσότερο ελκυστική την εργασία στο Εθνικό Σύστημα Υγείας γίνεται για να καταπολεμηθεί αυτή η έλλειψη ακριβώς.

Να έχει, δηλαδή, κάποιος ένα επιπλέον κίνητρο για να μείνει και ένα επιπλέον κίνητρο για να έρθει. Γιατί σήμερα έχουμε πολλούς που φεύγουν και λίγους που έρχονται. Πιστεύουμε ότι αν τους δώσουμε την ευκαιρία να ελπίζουν ότι υπό ένα συγκεκριμένο τρόπο θα μπορούν να αυξήσουν τα εισοδήματα τους μέσα στο σύστημα, και λιγότεροι θα φεύγουν και περισσότεροι θα έρχονται.

Άρα, στην πραγματικότητα τα απογευματινά χειρουργεία δεν αντιπαλεύουν την έλλειψη προσωπικού. Είναι ένα μέτρο για την θεραπεία της έλλειψης προσωπικού.

Η απόφαση δεν ορίζει και δεν επιβάλλει να δημιουργήσουν όλες οι κλινικές απογευματινά χειρουργεία. Εμείς δεν λέμε σήμερα, υποχρεούστε σε ένα μήνα να θεσπίσετε απογευματινά χειρουργεία. Εμείς δίνουμε την ελευθερία, υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, στις κλινικές του ΕΣΥ να αποφασίσουν αν θέλουν και αν μπορούν να τα οργανώσουν.

Αυτή είναι μια απόφαση που θα παίρνει η κλινική σε συνεργασία με την διοίκηση του κάθε νοσοκομείου. Μεταξύ τους θα ρυθμίζουν τις βάρδιες, τους αναισθησιολόγους, τους νοσηλευτές και θα μοιράζονται, σε επίπεδο κλινικής, τις αμοιβές που τελικά θα αναλογούν από την δραστηριότητα των απογευματινών χειρουργείων.

Η ασφαλιστική δικλείδα που έχουμε θέσει για μια δόκιμη ανησυχία είναι ότι θα μπορούσε να μεταφερθεί επί σκοπώ μια ύλη των πρωινών χειρουργείων που παραμένουν δωρεάν, προς τα απογευματινά χειρουργεία, ακριβώς για να αυξήσουν τις αμοιβές τους οι εμπλεκόμενοι σε αυτά. Για να αποφύγουμε αυτή την ανησυχία, αλλά και την πραγματικότητα που θα μπορούσε να συμβεί, έχουμε δύο όπλα. Πρώτα την Ενιαία Λίστα Χειρουργείου που θα είναι δημόσια και άρα, θα είναι πάρα πολύ δύσκολο κάποιος επί σκοπώ να κάνει κάτι τέτοιο, γιατί θα φαίνεται και δεύτερον, τη σύνδεση της άδειας για τη διενέργεια απογευματινών χειρουργείων με την απόλυτη τήρηση του μέσου όρου παραγωγής πρωινών χειρουργείων που ίσχυαν πριν από τη θέσπισή της. Δεν θα μπορεί δηλαδή μία κλινική να κάνει απογεματινά χειρουργεία εάν προηγουμένως δεν έχει συμπληρώσει ανά μήνα, ανά ημέρα, ανά εβδομάδα την παραγωγή των χειρουργείων που έκανε πριν από τα απογευματινά χειρουργεία και αν πέσει κάτω από αυτόν τον μέσο όρο, θα χάνει την άδεια διενέργειας απογευματινών χειρουργείων.

Άρα, τι θα πει αυτό; Ότι όσοι επιθυμούν να παραμείνουν στα πρωινά χειρουργεία χωρίς να καταβάλουν οποιαδήποτε επιπλέον αμοιβή απλώς θα χειρουργούνται γρηγορότερα. Γιατί γρηγορότερα; Γιατί θα είναι η λίστα που έχουν σήμερα αφαιρουμένων εκείνων που θα πάνε να χειρουργηθούν το απόγευμα αναλαμβάνοντας το κόστος.

Ο μέσος χρόνος αναμονής για ραντεβού στους γιατρούς του ΕΣΥ πριν και μετά τη θέσπιση των απογευματινών ιατρείων, είναι το 1/3 απ’ ότι ήταν πριν από 22 χρόνια. Κατά τον ίδιο τρόπο προσδοκούμε τα απογευματινά χειρουργεία να μειωθεί ο χρόνος αναμονής. Δεν προσδοκώ να ξεκινήσουν στην πλήρη τους λειτουργία αμέσως, θα χρειαστούν κάποιο διάνυσμα χρόνου, αλλά θα είμαστε από πάνω, δημόσια θα ανακοινώνουμε που διενεργούνται, πως πηγαίνουν. Έχω αποδείξει ως Υπουργός ότι δεν διστάζω καθόλου να αναθεωρήσω μία απόφαση αν κάτι δεν λειτουργεί στην πράξη. Με ενδιαφέρει το αποτέλεσμα και όχι η θεωρία.

Σκοπός μας είναι τα απογευματινά χειρουργεία να αποτελούν μία διέξοδο εξαιρετικά ελκυστικά οικονομικότερη από τον ιδιωτικό τομέα. Στην πραγματικότητα ο μόνος χώρος που πρέπει να ανησυχεί και να αντιπαλεύει τα απογευματινά χειρουργεία είναι ο χώρος των ιδιωτικών κλινικών, διότι από σήμερα θα αποκτήσουν έναν ανταγωνιστή, ο οποίος θα μπορεί να τους ανταγωνίζεται με πολύ καλούς γιατρούς, με εξαιρετικά καλά νοσοκομεία και με χαμηλότερες αμοιβές.

Σκοπός μας είναι να φτιάξουμε έναν χώρο όπου άνθρωποι που θέλουν να ξοδέψουν κάποια χρήματα για να χειρουργηθούν γρηγορότερα αλλά που δεν μπορούν να πληρώσουν το κόστος ενός ιδιωτικού νοσοκομείου, να έχουν αυτή τη διέξοδο. Δίνουμε δηλαδή στον ελληνικό λαό μία επιπλέον διέξοδο, που έως σήμερα δεν είχε ή αν την είχε την είχε μόνο με παράνομο τρόπο, το γνωστό σε όλους μας «φακελάκι».

Δεν νομιμοποιούμε το «φακελάκι». Το «φακελάκι» παραμένει πάντα παράνομο, το κυνηγάμε όσο μπορούμε περισσότερο και θα δείτε ότι ήδη μπαίνουμε πολύ βαθιά στο πως θα μετράμε την απόδοση των γιατρών και των χειρουργικών κλινικών του ΕΣΥ και σε επίπεδο κόστους. Όμως πρέπει να δώσουμε τη διέξοδο στο να γίνεται η επιλογή ενός ανθρώπου που θέλει να πληρώσει με νόμιμο τρόπο και χωρίς δυσβάσταχτο κόστος».

Η κατηγοριοποίηση που έχουμε κάνει έχει γίνει με βάση το πως οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες αποζημιώνουν τα ιδιωτικά νοσοκομεία.     Αυτές οι 6 κατηγορίες είναι οι ίδιες 6 κατηγορίες που χρησιμοποιούν οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες. Οι αμοιβές είναι αυτές που κρίναμε ότι δεν θα επιβαρύνουν  υπερβολικά κανένα συμπολίτη μας, ότι θα διατηρούν την διάκριση μεταξύ του ΕΣΥ και μιας επιλογής ενός ιδιωτικού νοσοκομείου εξαιρετικά υπέρ του Εθνικού Συστήματος Υγείας ως προς την αμοιβή. Η κάθε αμοιβή είναι υπολογισμένη εκεί που είναι πολλές χιλιάδες οι επεμβάσεις που εκκρεμούν άρα, έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για να κάνουν αυτά τα χειρουργεία και εκεί που είναι πιο βαριές οι επεμβάσεις να μην φτάσει ποτέ το κόστος να είναι εξαιρετικά δυσβάστακτο για αυτόν που θα το επιλέξει.

 Οι δημοφιλέστερες επεμβάσεις στη λίστα αναμονήςΑπό την πλευρά του, ο Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους τόνισε:

«Να θυμίσουμε ότι στα προηγούμενα τέσσερα χρόνια και χάρη στην πανδημία η ελληνική κοινωνία άντεξε χάρη στο εθνικό σύστημα υγείας, άντεξε χάρη στο εθνικό σύστημα υγείας, στα νοσοκομεία, στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, στους επαγγελματίες υγείας και πρωτοστάτησε εκεί που άλλα συστήματα υγείας κατέρρευσαν, καλύτερα οργανωμένα και πολύ πιο πλούσια από το δικό μας, και σε αυτά τα 4 χρόνια υπήρξε η μεγαλύτερη συμμετοχή και ενίσχυση του εθνικού συστήματος υγείας.

Και αυτό αφορά και τις λίστες χειρουργείου και τα απογευματινά χειρουργεία, το οποίο είναι ένα μέτρο που εφαρμόζεται σε όλα σχεδόν ανεξαιρέτως τα ευρωπαϊκά δημόσια συστήματα υγείας. Και η δυνατότητα διενέργειας ιδιωτικών πράξεων εντός του νοσοκομείου αποτελεί ισχυρό πυλώνα των δημόσιων αυτών συστημάτων.

Άρα, εμείς δεν ανακαλύψαμε τον τροχό. Όπως είπε και ο Υπουργός είναι εδώ και 20 χρόνια που στη χώρα μας εφαρμόζονται τα απογευματινά ιατρεία και εφαρμόζεται και η λίστα χειρουργείου.

Θα αρχίσω από το τι σημαίνει να έχουμε ως σύστημα υγείας ένα ικανοποιητικό χρόνο αναμονής προς τους πολίτες. Καταρχήν σημαίνει υγεία, γιατί κάποιος δεν μπορεί να περιμένει για πάρα πολύ μεγάλο βαθμό ακόμα και αν είναι ένα ψυχρό περιστατικό  όπως θα δούμε και στην πορεία.

Και σημαίνει και ποιότητα γιατί κάποιος στο χρόνο που περιμένει για το χειρουργείο σημαίνει ότι δεν έχει μια ικανοποιητική ποιότητα ζωής. Κάποιος που πονάει το πόδι του για να το πούμε πιο συγκεκριμένα ή έχει πρόβλημα με τα μάτια του όπως καταρράκτη, μπορεί όλα τα συστήματα υγείας να έχουν την αναμονή αυτή για να χειρουργηθείς, θα δούμε και λίγο παρακάτω τα στοιχεία, αλλά σε αυτό μειώνουμε την ποιότητα ζωής του πολίτη.

Άρα, είναι πολύ σημαντικό για εμάς να αποκτήσει και η χώρα μας εργαλεία που χρησιμοποιούνται εδώ και 40 και 50 χρόνια στις υπόλοιπες χώρες του εξωτερικού, το πόσοι συμπολίτες μας περιμένουν για τη λίστα αναμονής, πού περιμένουν, γιατί έχουμε διαφορές σε διαφορετικές περιοχές στη χώρα, και να μπορούμε να έχουμε και τα εργαλεία εμείς ως Υπουργείο Υγείας να κατευθύνουμε τις δράσεις και τις δυνάμεις μας έτσι ώστε να το αντιμετωπίσουμε αυτό.

Όλα τα συστήματα υγείας έχουν χρόνους αναμονής. Έχουμε τα καλά και τα κακά παραδείγματα.

Η Σουηδία είναι η χώρα η οποία δεν έκλεισε στον Covid. Μπορεί να την πλήρωσε αλλού αλλά δεν έκλεισε και αυτό δεν σταμάτησαν τα νοσοκομεία, δεν σταμάτησαν τα χειρουργεία που θα δούμε όπως έγιναν και στη δική μας χώρα και στις υπόλοιπες χώρες.

Αυτή τη στιγμή στην Αγγλία περιμένουν 7,6 εκατομμύρια πολίτες με τον μέσο χρόνο αναμονής να ξεπερνάει στα ψυχρά περιστατικά τους 12 μήνες. Και αντίστοιχα υπάρχουν καλές και «κακές» χώρες, αν θέλετε, με μεγαλύτερη αναμονή στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Άρα το να περιμένει κανείς για χειρουργείο σε ένα εθνικό σύστημα υγείας είναι ο δείκτης που αξιολογείς το πόσο ικανοποιητική είναι η αποδοτικότητα του συστήματος υγείας. Αλλά παντού υπάρχει αναμονή και αυτό δεν θα πρέπει ποτέ να το ξεχνάμε.

Στη χώρα μας τί συμβαίνει; Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που υπάρχει εδώ και 50 χρόνια, και περισσότερο, από την ίδρυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας τους, υπάρχει η λίστα χειρουργείου, στην χώρα μας δεν υπάρχει, δεν καταγράφει κανείς ποιος και πόσο καιρό περιμένει.

Το 2017 θεσμοθετείται αυτή η λίστα αλλά θεσμοθετείται με τέτοιο τρόπο που δεν παρέχει τα εργαλεία, για να επικαιροποιείται ούτε μπορεί κανείς να την παρακολουθεί. Δεν δίνει χρόνο αναμονής στα νοσοκομεία και δεν παρέχει δεδομένα στην κεντρική διοίκηση στο Υπουργείο Υγείας, για να μπορεί να χαράξει πολιτική. Επίσης δεν παρέχει πολλές φορές ούτε στα ίδια τα νοσοκομεία τη δυνατότητα να μπορεί να την παρακολουθήσουν.

Αυτό το οποίο κάναμε είναι το εξής: Πρώτον πήραμε τα στοιχεία από τα 126 νοσοκομεία και κινηθήκαμε σε δύο άξονες. Ο πρώτος άξονας είναι να λύσουμε το πρόβλημα από εδώ και πέρα, που σημαίνει ότι ψηφιοποιήσαμε όλη τη διαδικασία – είναι η υπουργική απόφαση που υπέγραψε ο Υπουργός στις πρώτες ημέρες ανάληψης των καθηκόντων του- που από εδώ και πέρα δεν μπορεί να γίνει εισαγωγή των στοιχείων εκτός από ψηφιακό τρόπο, από τον ίδιο τον γιατρό. Και γίνεται με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε σταδιακά να αναπτύσσεται πλήρως για να φτάσουμε στο επόμενο εξάμηνο στην πλήρη λειτουργία του.

Τα στοιχεία αυτά καταγράφονται στον κεντρικό server της ΗΔΙΚΑ, και να την ευχαριστήσω για την εξαιρετική συνεργασία που συνεχίζουμε να έχουμε, έτσι ώστε να μπορούν να δίνονται στατιστικά στοιχεία και για να μπορούμε να παρακολουθούμε κεντρικά.

Και δεύτερον, είναι να περάσουμε στην πράξη. Καθαρίσαμε τους ήδη υπάρχοντες στη λίστα. Υπήρχαν 120.000 περίπου περιστατικά και αναπτύχθηκε ένας μηχανισμός στα νοσοκομεία της χώρας και στις υγειονομικές περιφέρειες και στο Υπουργείο και έγινε επικοινωνία με όλους σχεδόν αυτούς τους πολίτες.

Έγιναν περισσότερες από 150.000 κλήσεις, έχουμε φτάσει σε πολύ μεγάλο αριθμό κλήσεων και ελπίζουμε ότι καλύψαμε τη συντριπτική πλειοψηφία. Και με βάση αυτή την εκκαθάριση περίπου το 38% είτε είχε χειρουργηθεί αλλού είτε δεν υπήρχαν οι λόγοι που είχε εισαχθεί στη λίστα όταν είχε εισαχθεί από τον γιατρό.

Αυτή τη στιγμή μετά την εκκαθάριση και μαζί με τα περιστατικά που προστέθηκαν από την μέρα που έγινε η εκκαθάριση, στην αναμονή για λίστα χειρουργείου περιμένουν 102.634 συμπολίτες μας. Θα έλεγα περιστατικά, γιατί κάποιος συμπολίτης μπορεί να περιμένει για δυο χειρουργεία.

Και έγινε και μια καταγραφή ανάλογα με το διάστημα το οποίο περιμένουν. Έχουμε από 0 μέχρι 4 μήνες αναμονής που χαρακτηρίζεται σε όλα τα συστήματα υγείας ως ικανοποιητική. Δεν θεωρείται ότι κάποιος αναμένει, αν για ένα ψυχρό περιστατικό σε ένα Ευρωπαϊκό Σύστημα Υγείας, δηλαδή για μια επέμβαση καταρράκτη του δώσουν μια ημερομηνία σε ενάμιση με δυο μήνες, αυτό θεωρείται ικανοποιητικός χρόνος. Μπαίνουμε όμως μετά και σε χρόνους οι οποίοι δεν είναι ικανοποιητικοί. Από 4 μέχρι 12 μήνες περιμένουν 32.000 περιπτώσεις.

Και περισσότερο από 12 μήνες, που εκεί δεν θεωρείται καθόλου ικανοποιητικός χρόνος αναμονής, περιμένουν πάνω από 26.000 συμπολίτες μας. Άρα έχουμε γύρω στα 58.000 περιστατικά, τα οποία περιμένουν περισσότερο από 4 μήνες.

Είδαμε, και αυτό εξηγείται με την επίδραση της πανδημίας και την πίεση που δέχθηκαν τα νοσοκομεία κατά την διάρκεια του κορωνοϊού, έχουμε μια διαφορετική γεωγραφική κατανομή των περιστατικών αναμονής στη χώρα. Και βλέπουμε, θα δείτε κι εσείς ότι έχουμε μεγαλύτερη αναμονή στην Βόρεια Ελλάδα σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα ως προς τον αριθμό των πολιτών και σε σχέση με την δυναμικότητα των νοσοκομείων.Δηλαδή, η Βόρειος Ελλάδα έχει αυτή την στιγμή περίπου όσα περιστατικά περιμένει η Αττική, που είναι πολύ περισσότερος ο πληθυσμός και πολύ περισσότερες οι νοσοκομειακές μονάδες.

Θα ήθελα να πω εδώ ότι παρά τα οποιαδήποτε προβλήματα και παρά τις αναμονές τις οποίες βλέπετε, δεν έχουμε καμία αναμονή για ογκολογικά περιστατικά. Αυτό είναι εξαιρετικά θετικό και εξαιρετικά σημαντικό. Και δεν έχουμε αναμονή για βαριά περιστατικά ή για επείγοντα περιστατικά. Τα περιστατικά που βρίσκονται στην λίστα χειρουργείων είναι τα περιστατικά που βρίσκονται και στα υπόλοιπα συστήματα υγείας. Αυτό το πρόβλημα το αντιμετωπίζουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες.

Η πιο δημοφιλής επέμβαση στη λίστα χειρουργείου, είναι η επέμβαση για καταρράκτη. Ακολουθεί η αρθροπλαστική γόνατος, η χολοκυστετομή, η αρθροπλαστική ισχύου, η βουβωνοκύλη και ηαμυγδαλεκτομή.

Η ανάλυση που έχουμε αυτή τη στιγμή, που όπως είπε και ο Υπουργός θα δοθεί και στους πολίτες, είναι ανά νοσοκομείο, ανά κλινική νοσοκομείου και ανά ειδικότητα, γιατί υπάρχουν διαφορές ακόμη και σε δύο χειρουργικές κλινικές του ίδιου νοσοκομείου. Και από τη στιγμή που πλέον τα γνωρίζουμε αυτά μπορούμε να κατευθύνουμε τις δυνάμεις μας έτσι ώστε να μειώσουμε αυτήν την αναμονή.

Αυτή η διαφάνεια, όπως είπε και ο Υπουργός, ίσως με μεγαλύτερη λεπτομέρεια θα μπορεί να είναι δημόσια μετά από 3 μήνες και στους πολίτες και έτσι μπαίνοντας σε ένα νοσοκομείο να ξέρει ότι αν έχει επιλέξει έναν γιατρό από την Α΄ χειρουργική κλινική, θα πρέπει να περιμένει έως και 12 μήνες, ενώ αν είναι ένα περιστατικό που αφορά τη νευροχειρουργική, ο χρόνος αναμονής του θα είναι μικρότερος από 4 μήνες.

Αυτή η πληροφορία, από τη στιγμή που έχουμε ελευθερία επιλογής χειρουργού και νοσοκομείου, θα δώσει τη δυνατότητα στον πολίτη να επιλέξει μια κλινική με μικρότερη αναμονή, αλλά κυρίως θα μας δώσει εμάς τα εργαλεία για να μπορούμε να χαράξουμε πολιτική.

Οι επεμβάσεις χωρίζονται σε 6 κατηγορίες. Δεν ισχύει όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας με ποσοστά επί του ΚΕΝ και οι επεμβάσεις είναι στις κατηγορίες: πολύ μικρή, μικρή, μεσαία, μεγάλη, βαριά και εξαιρετικά βαριά.

Κάτω από κάθε τίτλο εξαιρετικά βαριά, αντιστοιχούν πάρα πολλές επεμβάσεις. Αντιστοιχούν τα λεγόμενα DRGs που έχουμε περάσει. Οπότε ο γιατρός θα επιλέγει το είδος της επέμβασης και ανάλογα πόσο θα πρέπει να πληρώσει ο ασθενής.

Βλέπουμε ότι οι πολύ μικρές επεμβάσεις είναι στα 300 ευρώ. Εξαιρετικά βαριές επεμβάσεις, το πλαφόν είναι 2.000 ευρώ. Για παράδειγμα αν κάποιος κάνει ένα καρδιοχειρουργικό χειρουργείο ή αντικατάσταση αορτικής βαλβίδας, το μέγιστο που θα πληρώσει ο ασθενής σε ένα δημόσιο νοσοκομείο, είναι τα 2.000 ευρώ ακόμα και για τις εξαιρετικά πολύπλοκες και πολύωρες βαριές χειρουργικές επεμβάσεις.

Χαρακτηριστικά, δε θα μείνω πολύ εδώ, το κόστος αυτό είναι πολύ χαμηλότερο από το κόστος το οποίο δίνεται στον ιδιωτικό τομέα. Οι τιμές, το κόστος που βλέπετε στον τελευταίο πίνακα αφορούν τις χαμηλότερες τιμές τις οποίες μπορεί να βρει κάποιος στον ιδιωτικό τομέα.Σ υνήθως η μέση τιμή που βρίσκουμε στον ιδιωτικό τομέα στις περισσότερες περιπτώσεις είναι το διπλάσιο από αυτό που βλέπετε τώρα. Άρα όπως χαρακτηριστικά είπε και ο Υπουργός είναι η τρίτη επιλογή που δίνεται στους ασθενείς του συστήματος υγείας.

Το σημαντικότερο, αν θέλετε, είναι ότι από τη στιγμή που έχουμε αρκετά περιστατικά στη λίστα αναμονής, θα μπορούν με πολύ αυστηρή σειρά προτεραιότητας, όπου το παλαιότερο θα έχει προτεραιότητα, να μπορούν να μπουν στην απογευματινή λίστα χειρουργείου, χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε επιβάρυνση για τους πολίτες.

Άρα, όσα περιστατικά είναι αυτή τη στιγμή στη λίστα χειρουργείου και έχουν αναμονή περισσότερο από τέσσερις μήνες, θα μπορούν να μπουν να χειρουργηθούν στα απογευματινά χειρουργεία χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για τους ίδιους τους πολίτες. Θα έχουμε τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».

 

 

 

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Διαβάστε επίσης: