ΜΕΝΟΥ

Κοπή πίτας ΣΦΕΕ: H επένδυση στην υγεία και την φαρμακευτική καινοτομία είναι επένδυση στην κοινωνία, την οικονομία και την ανάπτυξη!

Health Newsroom

Του Άρη Μπερζοβίτη

Με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Πολιτείας και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, θεσμικών φορέων και υψηλόβαθμων στελεχών του κλάδου της Υγείας, πραγματοποιήθηκε η κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ), χθες, Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΣΦΕΕ, κ. Ολύμπιος Παπαδημητρίου στην ομιλία του σημείωσε πως «Οι επιπτώσεις της κρίσης δυστυχώς συνεχίζονται και μετά την έξοδό μας από τα μνημόνια. Το σύστημα υποχρηματοδοτήθηκε διαχρονικά και αυτό δημιούργησε ένα τεράστιο χάσμα που μεταφράστηκε σε τεράστιες επιβαρύνσεις στη φαρμακοβιομηχανία, αλλά και σε σημαντική αύξηση της συμμετοχής των ασθενών.»

Συνεχίζοντας τον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του ΣΦΕΕ ανέφερε ότι «Σήμερα, καλούμαστε να βρούμε ολιστικές λύσεις που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής του ασθενή πέρα από την θεραπευτική αντιμετώπιση και την αύξηση του προσδόκιμου επιβίωσης. Οφείλουμε να κατανοήσουμε τις προκλήσεις που τυχόν αντιμετωπίζει o ασθενής καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού του, με απώτερο σκοπό τη συν-δημιουργία λύσεων που θα συμβάλλουν στη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του ασθενή, των φροντιστών και των επαγγελματιών υγείας.»

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο κ. Παπαδημητρίου τόνισε: «Χρειάζεται σταδιακή ουσιαστική επένδυση στο φάρμακο με σημαντική ενίσχυση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης με βάσει τις πραγματικές ανάγκες των Ελλήνων ασθενών και παράλληλα να γίνουν ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις που θα περιορίσουν τις περιττές δαπάνες. Όλοι εμείς που εργαζόμαστε στη φαρμακοβιομηχανία εργαζόμαστε ακούραστα για μια Ελλάδα πιο υγιή και ανθεκτική. Στόχος μας είναι όλοι όσοι ζουν με ένα νόσημα να μπορούν να ελπίζουν σε ένα καλύτερο αύριο.»

Στο χαιρετισμό του ο Υπουργός Υγείας, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Όταν ανέλαβα το Υπουργείο Υγείας, δήλωσα από την πρώτη κιόλας συνάντηση με τους εκπροσώπους του κλάδου της φαρμακοβιομηχανίας ότι κατανοώ πόσο ανεπίτρεπτα και δυσθεώρητα είναι τα ύψη επιστροφών και ότι θα ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπισή τους. Η στρατηγική μας εδράζεται σε δύο άξονες: την αύξηση της δαπάνης και την εφαρμογή διαρθρωτικών μέτρων για τη μείωση του clawback. Από τότε μέχρι σήμερα η Κυβέρνηση μας έχει προχωρήσει σε μία σειρά μέτρων για τον εξορθολογισμό του clawback και μάλιστα οι στόχοι μείωσης που είχαν τεθεί για το έτος 2024 φαίνεται ότι επιτυγχάνονται. Με τον ενεργό-μη ενεργό ΑΜΚΑ, την ηλεκτρονική συνταγογράφηση στα νοσοκομεία, με νέα κλειδωμένα πρωτόκολλα αναμένουμε ότι θα έχουμε περαιτέρω απόδοση στα μέτρα εντός του 2025 και άρα, καλύτερα νούμερα. Ταυτόχρονα, έχω ανακοινώσει την πρόθεση δημιουργίας ενός διάφανου και προβλέψιμου δημοσιονομικού περιβάλλοντος και την παροχή κινήτρων, προτεραιοποιώντας παράλληλα την υπογραφή ενός μνημονίου συνεργασίας με την φαρμακοβιομηχανία, που θα θέσει σε πιο μακροπρόθεσμο πλάνο τις δεσμεύσεις και των δύο πλευρών».

Εκπροσωπώντας τους ασθενείς, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καρκίνου, κ. Γιώργος Καπετανάκης  σημείωσε πως «Σε μία χώρα που αναπτύσσεται με τον υψηλότερο ρυθμό σε όλη την Ευρώπη πιστεύουμε ότι πλέον ήρθε η ώρα για μία νέα συμφωνία μεταξύ της πολιτείας, της βιομηχανίας, της ογκολογικής κοινότητας και της κοινωνίας των πολιτών. Το μοντέλο που μέχρι σήμερα ακολουθούμε, είναι πλέον εμφανές ότι δεν οδηγεί πουθενά και μόνο παθογένεια παράγει. Χρειαζόμαστε επειγόντως μία νέα μακρόπνοη συμφωνία η οποία μέσα από μια νέα διαφορετική θεώρηση, αφήνοντας πίσω μνημονιακές πρακτικές και νοοτροπίες, θα διαμορφώσει τις προυποθέσεις για ένα μοντέλο το οποίο μεταξύ άλλων είναι επιτακτικό να προάγει μια διαφανή συνεργασία ανάμεσα στην πολιτεία, τη βιομηχανία, την ιατρική κοινότητα και την κοινωνία των πολιτών, με συνυπευθυνότητα, να στοχεύει στην ταχύτερη έγκριση και αποζημίωση νέων θεραπειών, να εστιάζει στην αντιμετώπιση των ακάλυπτων ιατρικών αναγκών και να προάγει την ισότιμη καθολική πρόσβαση των ασθενών, μειώνοντας τις ανισότητες και προάγοντας τη δικαιοσύνη».

Την πίτα έκοψε μαζί με το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου ο Υπουργός Υγείας κύριος Άδωνις Γεωργιάδης.

 

Χαιρετισμός και ομιλία του Προέδρου του ΣΦΕΕ, κ. Ολύμπιου Παπαδημητρίου

Επένδυση στο φάρμακο και την καινοτομία ως οδικός χάρτης για το 2025!

 

Αξιότιμοι Υπουργοί,

Αξιότιμοι εκπρόσωποι των κομμάτων και των θεσμικών φορέων,

Αξιότιμοι εκπρόσωποι των Συλλόγων Ασθενών,

Αξιότιμοι εκπρόσωποι των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης,

Αγαπητοί συνάδελφοι,

 

Καλώς ήρθατε στην ετήσια εκδήλωση του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος για την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του Συνδέσμου. Εκ μέρους όλου του Διοικητικού Συμβουλίου θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την τιμητική σας παρουσία και να ευχηθώ σε όλους, από καρδιάς, πρωτίστως υγεία, αλλά και κάθε προσωπική, οικογενειακή και επαγγελματική επιτυχία.

 

Κυρίες και κύριοι,

Αφήνουμε πίσω μας το 2024 ένα έτος, που στον τομέα του φαρμάκου περιείχε  πολλές υποσχέσεις κ δεσμεύσεις, πολλές δράσεις και αποφάσεις, κάποιες από αυτές τολμηρές, και ανυπομονούμε όλοι να δούμε τα οριστικά του αποτελέσματα, το συντομότερο δυνατό ελπίζουμε…

Δεν έχει φύγει όμως από το στόμα μας η πικρή γεύση που άφησε το 2023, άλλωστε είναι μια θλιβερή πρωτιά το ότι ασχολούμαστε ακόμη με το 2023, 13 μήνες αφότου αυτό ολοκληρώθηκε. Το 2023 που έφτασε κάποιες κατηγορίες φαρμάκων σε όρια επιστροφών ακραία, και που δεν υπάρχει κανένα περιθώριο να επαναληφθεί.

Η ανάγκη για ουσιαστικές, αλλά και τολμηρές παρεμβάσεις στην πολιτική για το φάρμακο είναι περισσότερο επιτακτική από ποτέ, αφού η βιωσιμότητα του συστήματος υγείας ακροβατεί επικίνδυνα. Παραμένει ζητούμενο η διαμόρφωσή μιας βιώσιμης εθνικής φαρμακευτικής πολιτικής, με επίκεντρο τον ασθενή, με στόχο την καλή Δημόσια Υγεία και με συμβολή στην Εθνική Οικονομία. Επένδυση στην καινοτομία και το φάρμακο σημαίνει επένδυση στο μέλλον της κοινωνίας μας.

Είναι μάλλον η πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια που ακούγεται μια παρόμοια φράση – η διαφορά είναι ίσως ότι οι συνέπειες της ακολουθούμενης έως τώρα πολιτικής και της υποχρηματοδότησης είναι πλέον ορατές: καθυστέρηση εισόδου νέων φαρμάκων στη χώρα, ελλείψεις, απεντάξεις προϊόντων από τον κατάλογο αποζημιούμενων φαρμάκων, συρρίκνωση ανθρώπινου δυναμικού σε αρκετές περιπτώσεις και πολλά άλλα…

 

Θα ήθελα να κάνω μια σύντομη ιστορική αναδρομή:

Από το 2012 μέχρι το 2023, τα τελευταία δηλαδή 11 χρόνια, η δαπάνη αυξήθηκε κατά 63%, δηλαδή περίπου 5,5% ανά έτος, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη, ίσως λιγοτερο. Η Δημόσια χρηματοδότηση, όμως, μειώθηκε κατά 23%.

Πιστεύω είναι απόλυτα κατανοητό από όλους, ότι το κενό που έχει δημιουργηθεί είναι πολύ μεγάλο. Και το κενό αυτό αναγκάστηκε να το καλύψει η φαρμακευτική βιομηχανία (οι εταιρείες μέλη του ΣΦΕΕ έχουν συνεισφέρει περισσότερα από 18,1 δισ. ευρώ μέσω των υποχρεωτικών επιστροφών), αλλα και οι ασθενείς.

Τα τελευταία δύο χρόνια μάλιστα η συνεισφορά της βιομηχανίας μας είναι μεγαλύτερη από αυτήν της Πολιτείας.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα με τις χαλημότερες τιμές φαρμάκων και τις μεγαλύτερες επιστροφές, πράγμα που μας φέρνει σε ακραία θέση στην Ευρώπη.

Για να σας δώσω μια άλλη διάσταση: υπολειπόμαστε 1,5 δις ευρώ, όπως διαφαίνεται από τη σύγκριση της Συνολικής Δημόσιας κατά κεφαλή Φαρμακευτικής Δαπάνης στη χώρα μας που είναι 255 €, και της Συνολικής Δημόσιας κατά κεφαλή Φαρμακευτικής Δαπάνης στις Νότιες Χώρες της Ευρώπης (Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία και Γαλλία) που είναι 409 € (δηλαδή 150 εκατ. € Χ 10 εκατ. πληθυσμό).

Επιπλέον, η Πολιτεία τα τελευταία αρκετά χρόνια ασχολήθηκε σχεδόν αποκλειστικά με την ανακατανομή των υποχρεωτικών επιστροφών (clawback) για την πρόσκαιρη ανακούφιση σε κάποιες κατηγορίες φαρμάκων.

Ώσπου φτάνουμε στο 2024, οπότε ανέλαβε τα καθήκοντά του ως Υπουργός Υγείας, ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ένας καλός γνώστης του χώρου της υγείας και του φαρμάκου από την προηγούμενη θητεία του – ο εφευρέτης του clawback, όπως ο ίδιος συχνά πυκνά επαναλαμβάνει. Έχοντας πλήρη αντίληψη της κατάστασης, ξεκίνησε  άμεσες και ουσιαστικές παρεμβάσεις, ενώ έχει αναλάβει και σημαντικές δεσμεύσεις σε αυτό το χρονικό διάστημα. Παρεμβάσεις και δεσμεύσεις που δεν φαίνεται να είναι απαλλαγμένες από πολιτικό κόστος.

Παρά τη δυσθυμία λοιπόν που μας δημιουργούν οι αριθμοί του 2023, είναι ευχάριστο το γεγονός πως έχουμε επικοινωνία και συνεργασία με έναν  υπουργό υγείας που κατανοεί τα ζητήματα και έχει άποψη για αυτά και διάθεση για δράση αλλά και με μια Κυβέρνηση που έχει συνειδητοποιήσει το πρόβλημα γενικότερα.

Ωστόσο, πέρα από την διαχρονική ανάγκη ελέγχου του ρυθμού αύξησης της δαπάνης και τις σημαντικές κινήσεις που γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση, το πρόβλημα της χρηματοδότησης ή καλύτερα της υποχρηματοδότησης παραμένει.

Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε μια πολύ εποικοδομητική συνάντηση με τον Πρωθυπουργό και το επιτελείο του, όπου του εξηγήσαμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα στη διάθεση καινοτόμων φαρμάκων. Ο Πρωθυπουργός εξέφρασε την κατανόησή του για τις πιεστικές συνθήκες που επικρατούν στον κλάδο μας και μας ανέφερε ποιο είναι το πλάνο ενίσχυσης της χρηματοδότησης για τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη εφέτος και τα επόμενα χρόνια, αλλά και ότι θα επανεξετάσει το θέμα επιπλέον πόρων για το Ταμείο Καινοτομίας. Είναι σαφές πως το πλάνο αυτό δεν αρκεί για να μειώσει το τεράστιο ποσοστό των υποχρεωτικών επιστροφών, ενώ αρκετοί είναι εκείνοι που φοβούνται πως αυτές μπορεί να αυξηθούν περαιτέρω. Ο ισχυρισμός της κυβέρνησης βέβαια είναι πως δεν υπάρχουν άλλες δυνατότητες , η δική μας άποψη είναι πως είναι ζήτημα προτεραιοτήτων, το φάρμακο δεν είναι πολύ ψηλά σε αυτές, παρόλο που συμβάλλει ουσιαστικά στο περιορισμό των εξόδων σε άλλα κέντρα κόστους στο σύστημα υγείας, αλλά και στην κοινωνία γενικότερα. Ένα τρανταχτό παράδειγμα για αυτό, είναι τα εμβόλια κατά της COVID-19 και το κόστος που αποφεύχθηκε χάρη σε αυτά. Αφέθηκε βέβαια ανοιχτό το ενδεχόμενο … στο μέλλον οι συνθήκες να οδηγήσουν σε αναθεώρηση της κρατικής χρηματοδότησης…

Επιπλέον, κατά τη συνάντηση με τον Πρωθυπουργό κατέστη σαφές πως η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας είναι απρόθυμοι, παρά τη βεβαιότητα για την απόδοση των μέτρων ελέγχου της δαπάνης που λαμβάνουν, να αναλάβουν κάποια δέσμευση για ένα ανώτατο επίπεδο υποχρεωτικών επιστροφών το οποίο προφανώς θα πρέπει να είναι χαμηλότερο από τα σημερινά επίπεδα.

Αναρωτιώμαστε βέβαια, με αυτό το δεδομένο, τι Σύμφωνο Συνεργασίας να υπογράψουμε για τα επόμενα 3 χρόνια αφού πρακτικά η βιομηχανία καλείται σταθερά να δεσμεύεται οικονομικά ενώ η κυβέρνηση δεσμεύεται μόνο σε προθέσεις και ποτέ σε εκβάσεις…

Εδώ και χρόνια ο ΣΦΕΕ ζητά σταδιακή αύξηση της χρηματοδότησης της φαρμακευτικής δαπάνης σε συνδυασμό με μέτρα συγκράτησής της.

Η υποχρηματοδότηση του φαρμάκου φέρνει τους Έλληνες ασθενείς σε υποδεέστερη θέση έναντι των άλλων Ευρωπαίων. Μια ανησυχητική συνέπεια της υποχρηματοδότησης είναι ότι σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες μελέτες της εταιρείας IQVIA, για το χρονικό διάστημα 2020 –2023, από τα 221 νέα καινοτόμα φάρμακα που εγκρίθηκαν κεντρικά στην Ευρώπη και θα μπορούσαν να έρθουν στην Ελλάδα, ήρθαν μόνο τα 43, δηλαδή μόνο ένα στα πέντε (1/5) νέα καινοτόμα φάρμακα. Και δυστυχως η κατάσταση θα χειροτερέψει…

Το 2025 θα είναι μια κρίσιμη χρονιά. Θα είναι η χρονιά όπου θα φανεί αν και σε ποιο βαθμό έγιναν βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση το 2024 αφού όλοι περιμενουμε με ανυπομονησία την οριστικοποίηση των λογαριασμών της χρονιάς που πέρασε. Είναι επίσης η χρονιά όπου θα ωριμάσουν κάποια από τα μέτρα που ελήφθησαν το 2024 ενώ θα προστεθούν και αρκετά άλλα που δρομολογούνται αυτή την περίοδο.

Ένα ακόμη σημαντικό μέτρο είναι το «επενδυτικό clawback» που ο ίδιος ο κ. Γεωργιάδης, ως Υπουργός Ανάπτυξης, έκανε πραγματικότητα το 2019 μέσα σε λίγους μήνες. Θα ήθελα όμως εδώ να επαναλάβω για πολλοστή φορά πως το «επενδυτικό clawback» δεν είναι μέτρο διαχείρισης των υποχρεωτικών επιστροφών αλλά μέτρο προσέλκυσης επενδύσεων. Και αυτό διότι δεν αφορά το σύνολο των εταιρειών αλλά μόνο εκείνες που έχουν τη δυνατότητα να υλοποιούν επενδύσεις.

Με την ενσωμάτωσή του, μάλιστα, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) μειώθηκε ο αριθμός των εταιρειών που συμμετείχαν ενώ προκλήθηκαν σημαντικές αλλαγές και το νέο σχήμα αποδείχθηκε ελκυστικό για τις παραγωγικές επενδύσεις και ελάχιστα για τις κλινικές μελέτες. Είναι σημαντικό 1) να υιοθετηθούν πιο ελκυστικά/αποτελεσματικά κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων σε κλινικές μελέτες, 2) να γίνουν πιο γρήγορες οι διαδικασίες έγκρισης. Πρέπει να αντιληφθούμε πως το περιβάλλον των κλινικών μελετών είναι άκρως ανταγωνιστικό. Στην Ευρώπη επενδύονται ετησίως πάνω από €44 δισ. σε Ε&Α ετησίως, με την Ελλάδα να απορροφά μόλις €100 με €150 εκατ. Τα οφέλη των κλινικών μελετών είναι γνωστά, πρώτα από όλα για τους ασθενείς, καθώς μπορούν να απολαμβάνουν δωρεάν νέες, καινοτόμες θεραπείες που κυριολεκτικά σώζουν ζωές, για το σύστημα υγείας, για την κοινωνία και για την εθνική οικονομία.

 

Κύριε Υπουργέ,

Σήμερα, καλούμαστε να βρούμε ολιστικές λύσεις που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής του ασθενή πέρα από την θεραπευτική αντιμετώπιση και την αύξηση του προσδόκιμου επιβίωσης.

Παρά τις βελτιώσεις που πετύχατε στον τομέα της παροχής στοιχείων, έχουμε πολύ δρόμο ακόμη ώστε να μιλήσουμε για προβλεψιμότητα στο χώρο μας. Οι καθυστερήσεις στην έκδοση των σημειωμάτων επιστροφών παραμένουν και οι αναδρομικές, πέραν του τρέχοντος εξαμήνου διαπραγματεύσεις επιτείνουν το πρόβλημα.

Η χρηματοδότηση που έχει αποφασίσει η κυβέρνηση δεν δείχνει ικανή να μειώσει τα επίπεδα επιστροφών. Ας μην ξεχνάμε πως ενώ ανακοινώνονται μέτρα περιορισμού της δαπάνης, την ίδια στιγμή ανακοινώνονται και μέτρα που την αυξάνουν, όπως παροχές σε ευάλωτες ομάδες όσον αφορά τη συμμετοχή στα φάρμακα ή προγράμματα πρόληψης που αναμένεται να αυξήσουν τη φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ χωρίς να προστίθενται αντίστοιχα κονδύλια στη φαρμακευτική δαπάνη. Ακόμη, προστίθενται και επιπλέον ασφαλιστικά ταμεία στον ΕΟΠΥΥ (ΤΥΠΕΤ, ΕΔΟΕΑΠ κ.α.) χωρίς να προστίθενται τα αντίστοιχα κονδύλια για την αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης που θα προκύψει. Ποια θα είναι τα επιπλέον ποσά με τα οποία θα επιβαρυνθεί η φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ και από που θα καλυφθούν;

Την ίδια στιγμή εφαρμόζονται επιλεκτικές πολιτικές προστασίας κατηγοριών φαρμάκων με επιβάρυνση των υπολοίπων ( Κλειστοί προϋπολογισμοί για φάρμακα με χαμηλότερη τιμή στα Νοσοκομεία ή ο διαχωρισμός on patent – off patent στα ιδιωτικά φαρμακεία) : Η προστασία διαφόρων κατηγοριών φαρμάκων είναι πιθανόν να είναι απαραίτητη, ωστόσο πρέπει να σταματήσει να γίνεται εις βάρος των υπολοίπων κατηγοριών. Η κατάτμηση της αγοράς των ιδιωτικών φαρμακείων σε on και off patent προϊόντα θα αυξήσει δραματικά την πολυπλοκότητα στους υπολογισμούς και πιθανότητα θα δημιουργήσει ακρότητες στις επιβαρύνσεις των υποχρεωτικών επιστροφών. Δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα: Πού θα καταταχθούν τα off patent προϊόντα που δεν έχουν γενόσημο; Πού θα καταταχθούν τα βιοομοειδή; Πού θα καταταχθούν οι δραστικές ουσίες που δεν καλύπτονται από πατέντα; ( είναι φυσικής προέλευσης π.χ. ανθρώπινη ινσουλίνη, 17β οιστραδιόλη και πολλές άλλες). Πόσο έγκαιρα θα αναπροσαρμόζονται οι προϋπολογισμοί με βάση τη λήξη πατεντών και την κυκλοφορία γενοσήμων; Πού θα κατατάσσονται τα ΦΥΚ που διακινούνται μέσω ιδιωτικών φαρμακείων κατ’ επιλογή του ΚΑΚ;

Όπως αναφέρατε στην πρόσφατη συνάντηση μας, ο φαρμακευτικός κλάδος θα πρέπει να έχει στην διάθεσή του όλα τα απαραίτητα δεδομένα προκειμένου να μπορεί να εξασφαλίζεται η διαφάνεια και η προβλεψιμότητα και να αποφεύγονται καταστάσεις εκπλήξεων. Για παράδειγμα, όταν εφαρμόστηκε το σχέδιο για μειωμένο clawback στα φάρμακα κάτω από €30 στα Νοσοκομεία, ως Σύνδεσμος ζητούσαμε επανειλημμένα να μάθουμε την επίπτωση στα υπόλοιπα φάρμακα, χωρίς επιτυχία. Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό με την ελλιπή χρηματοδότηση οδήγησε στην δυσάρεστη έκπληξη των επιστροφών ύψους 83% .

Το 2024 εμφανίζεται σχεδόν διπλασιασμός των ΑΜΚΑ που εξυπηρετήθηκαν από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ με προϊόντα ΙΦΕΤ και αύξηση κατά 41% της σχετικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ. Πόσο μεθοδική είναι η αξιολόγηση των σχετικών αιτημάτων και σε ποιο βαθμό οι εν λόγω ασθενείς δεν έχουν άλλες θεραπευτικές επιλογές οι οποίες διατίθενται κανονικά στη χώρα; Τι κάνουν οι άλλες χώρες όταν δεν διατίθεται ένα προϊόν σε αυτές; Είναι προφανές ότι το ΙΦΕΤ έχει εξελιχθεί σε ένα παράλληλο κανάλι διακίνησης φαρμάκων που και αυτό λειτουργεί εις βάρος των υπολοίπων. Θα πρέπει να σταματήσει η επιβάρυνση της βιομηχανίας από τα προϊόντα του ΙΦΕΤ ή να περιοριστεί σημαντικά η δίοδος αυτή.

Όσον αφορά το Σχήμα Μεταβατικής Αποζημίωσης (ή Ταμείο Καινοτομίας): Εφόσον θεσμοθετηθεί ταμείο για νέα προϊόντα, θα πρέπει να είναι στο πλαίσιο της πρότασης που έχει κατατεθεί από ΣΦΕΕ/ ΠΙΦ για ΣΜΑ και να έχει επιπλέον επαρκή χρηματοδότηση και να μην εξελιχθεί σε έναν επιπλέον ασφυκτικό κλειστό προϋπολογισμό.

Η φαρμακευτική καινοτομία από την μια πλευρά και  προκλήσεις, όπως η γήρανση του πληθυσμού, η αύξηση των χρονίως νοσούντων και η κλιματική αλλαγή από την άλλη, διαμορφώνουν ταυτόχρονα ένα σύνθετο περιβάλλον, που πρέπει να λάβουμε υπόψη.

Ως συνέπεια, καλούμαστε να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο λειτουργίας μας, να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες τάσεις και να αναπτύξουμε νέα μοντέλα συνεργασίας με τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης, τις ρυθμιστικές και τις αποζημιωτικές αρχές, υιοθετώντας νέους τρόπους αποζημίωσης και χρηματοδότησης των νέων θεραπειών κ.λπ.

Αναμένουμε το πρώτο τρίμηνο του 2025 να αρχίσουμε να βλέπουμε τα αποτελέσματα των μέτρων που λάβατε και θα πρέπει να κάνουμε έναν απολογισμό αμέσως μετά, ώστε να δούμε τί λειτούργησε και τί όχι και να συμφωνήσουμε ένα πλάνο διατήρησης ή επέκτασης των μέτρων, πάντα σε συνδυασμό με σταδιακή ενίσχυση της δημόσιας επένδυσης στο φάρμακο.

Ενόψει της νέας χρονιάς, ευελπιστούμε ότι θα εισακουστούμε από την Πολιτεία και θα ενταθούν οι προσπάθειες για μια βιώσιμη εθνική φαρμακευτική πολιτική, με επένδυση στο φάρμακο και την φαρμακευτική καινοτομία.

Είναι ζητούμενο οι Έλληνες πολίτες να έχουν πρόσβαση σε όλα όσα η επιστήμη μπορεί να προσφέρει, τη στιγμή που τα χρειάζονται.

Σας ευχαριστώ πολύ και καλή χρονιά σε όλους!

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Διαβάστε επίσης: