ΜΕΝΟΥ
«Ταφόπλακα» σε βάρος των πασχόντων από διαβήτη και των αναπήρων πολιτών ο νέος Κανονισμός Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ

«Ταφόπλακα» σε βάρος των πασχόντων από διαβήτη και των αναπήρων πολιτών ο νέος Κανονισμός Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ

Health Newsroom

Νέες δραματικές περικοπές στις παροχές του προς τους ασφαλισμένους περιλαμβάνει ο νέος Ενιαίος Κανονισμός Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ) του ΕΟΠΥΥ, σε βαθμό που η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ασθενών με Σακχαρώδη Διαβήτη (ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ) να καταγγέλλει ότι είναι «ταφόπλακα» σε βάρος των πασχόντων από διαβήτη, ενώ η  Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία καταγγέλλει ότι υποβαθμίζει δραματικά τις ζωές των αναπήρων πολιτών. Παράλληλα όμως γίνεται αυστηρότερος και προς τους παρόχους υγείας.

Πιο συγκεκριμένα:

Ο νέος ΕΚΠΥ ήρθε για  έγκριση στο Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ την Τετάρτη 13 Ιουνίου εντελώς ξαφνικά με ενημέρωση των μελών μόνο μια ημέρα πριν, χωρίς να υπάρξει καμία δημόσια διαβούλευση τόσο με τους Συλλόγους Υποστήριξης Ασθενών -οι οποίοι στήριζαν τις ελπίδες τους σε έναν ανανεωμένο κανονισμό που θα αύξανε τις μέχρι τώρα συμβολικές παροχές- όσο και με τους παρόχους υγείας, οι οποίοι αγωνίζονται να κρατηθούν όρθιοι μετά τα αλλεπάλληλα  clawback και rebate και τα πολλά άλλα «καψόνια» που εφαρμόζει ο ΕΟΠΥΥ σε βάρος τους.      

Ο νέος ΕΚΠΥ ψηφίσθηκε τελικά με πέντε ψήφους υπέρ, τρεις κατά και δύο αποχωρήσεις από τη συνεδρίαση του Δ.Σ., απόντος του προέδρου του Οργανισμού Σωτήρη Μπερσίμη, αλλά με την παρουσία του αναπλ. υπουργού Παύλου Πολάκη. Η παρουσία υπουργού σε τέτοιου είδους συνεδρίαση Ασφαλιστικού Φορέα είναι γεγονός που συμβαίνει για πρώτη φορά, αλλά προφανώς ο κ. Πολάκης  δεν θα ήθελε να ρισκάρει μια απόρριψη του κειμένου που επιμελήθηκε ο ίδιος.

Αναλυτικότερα μεταξύ άλλων οι περικοπές έχουν ως εξής:

•    Για τους πάσχοντες από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 (τους ινσουλινοεξαρτώμενους) οι μηνιαίες ταινίες μέτρησης σακχάρου και οι σκαριφιστήρες μειώνονται από 200 σε 150, ενώ οι βελόνες ινσουλίνης, παρά το πάγιο αίτημα των πασχόντων για αύξηση της ποσότητάς τους, παραμένουν στις 100.
•    Για τους πάσχοντες από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 (τους ινσουλινοθεραπευόμενους) που βρίσκονται σε αποκλειστική αντιμετώπιση της πάθησης με ινσουλίνη, οι χορηγούμενες βελόνες ανέρχονται σε 60 μηνιαίως, ποσότητα που είναι ανεπαρκής για τις ανάγκες τους.
Όπως επισημαίνει η ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ η βελόνα που βιδώνει στο στυλό ινσουλίνης, όπως και κάθε άλλη βελόνα πρέπει να χρησιμοποιείται μια και μόνο φορά. Οι παγκόσμιες επιστημονικές οδηγίες ορίζουν ότι άτομα με διαβήτη τύπου 1 για τον αποτελεσματικό αυτοέλεγχο και τη διαχείριση της χρόνιας πάθησής τους, πρέπει να μετρούν το σάκχαρό τους τουλάχιστον 6 φορές την ημέρα, προκειμένου να προλάβουν και να απομακρύνουν τον κίνδυνο των επιπλοκών του σακχαρώδη διαβήτη, ενώ αντίστοιχα οι ινσουλινοθεραπευόμενοι με διαβήτη τύπου 2 τουλάχιστον 4 φορές την ημέρα. Είναι ξεκάθαρο επίσης πως ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας δεν προτίθεται να εντάξει στην αποζημίωση του ΕΟΠΥΥ το σύστημα στιγμιαίας παρακολούθησης  γλυκόζης Libre και προφανώς, την ίδια τύχη, θα έχουν όλες οι νέες τεχνολογίες που θα αναβαθμίζουν την ποιότητα της ζωής και της υγείας των ανθρώπων με διαβήτη.
•    Δεν γίνεται καμία αναφορά  σε αποζημίωση των διαβητικών υποδημάτων, ούτε και στις κατευθυντήριες οδηγίες για τον τρόπο και το είδος υποδήματος που πρέπει να χορηγείται κατά περίπτωση. Έτσι δεν υπάρχει καμία πρόληψη για την τόσο επίπονη και κοστοβόρα επιπλοκή του σακχαρώδη διαβήτη, το διαβητικό πόδι, που οδηγεί, ετήσια, χιλιάδες συνανθρώπους μας σε ακρωτηριασμό.
•    Για τις ακτινοθεραπείες ο ΕΚΠΥ προβλέπει συμμετοχή 10% των ασφαλισμένων όταν αυτές διεξάγονται ιδιωτικά. Η συμμετοχή δεν καταβάλλεται σε περίπτωση που αποδεδειγμένα (με βεβαίωση γιατρού) ο χρόνος αναμονής που απαιτείται για την ίδια θεραπεία σε δημόσια δομή εγκυμονεί κίνδυνο για τη ζωή του δικαιούχου. 
•    Συμμετοχή 10% ορίζεται και στην περίπτωση νοσηλείας σε ψυχιατρική κλινική και σε ειδικές κλινικές που νοσηλεύουν χρονίως πάσχοντες.
•    Επίδομα τοκετού: όταν το τοκετός γίνεται εκτός δημόσιου μαιευτηρίου ή μη συμβεβλημένου ιδιωτικού (τοκετός κατ’ οίκον), προβλέπεται μικρότερο επίδομα τοκετού. Καταβάλλεται, αντί μαιευτικής περίθαλψης, εφάπαξ χρηματική αποζημίωση ύψους 600 ευρώ (από 900 ευρώ που προέβλεπε ο προηγούμενος ΕΚΠΥ), 900 ευρώ από 1.200 ευρώ για δίδυμη κύηση και 1300 ευρώ για τρίδυμη κύηση από 1.600 που προβλεπόταν με τον προηγούμενο κανονισμό. 
•    Για φυσικοθεραπείες ο ΕΟΠΥΥ συνεχίζει να καλύπτει 10 συνεδρίες ανά ασφαλισμένο έως 2 φορές το χρόνο (δηλ. 20 συνολικά) μόνον που όσες θα  πραγματοποιούνται σε ιδιώτες φυσικοθεραπευτές  πλέον δεν θα είναι δωρεάν, αλλά οι ασφαλισμένοι θα πληρώνουν συμμετοχή 10% στην εκάστοτε τιμή αποζημίωσης. 

Ήδη η  ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ έχει καλέσει τα μέλη της για διαμαρτυρία έξω από το υπουργείο Υγείας την Τετάρτη 27 Ιουνίου, ενώ ανακοίνωση διαμαρτυρίας έχει  εκδώσει και η ΕΣΑμεΑ.

Ο ΕΟΠΥΥ αυστηρότερος και προς τους παρόχους υγείας

Στο μεταξύ ο νέος ΕΚΠΥ γίνεται αυστηρότερος και προς τους παρόχους υγείας. Οι παραβάσεις των παρόχων θα τιμωρούνται είτε με ακύρωση σύμβασης είτε με πρόστιμα. Ειδικότερα αναφέρονται τα εξής:

•    Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δικαιούται να καταγγείλει οποτεδήποτε αζημίως την σύμβαση, εφόσον διαπιστώσει παράβαση οποιουδήποτε όρου της σύμβασης. Η ισχύς της καταγγελίας επέρχεται από τη δέκατη εργάσιμη ημέρα από την ημερομηνία της εγγράφου γνωστοποίησης της καταγγελίας από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. προς τον Προμηθευτή. 
•    Ως «υπερσυνταγογράφηση» νοείται η συνταγογράφηση κατά σύστημα, μεγαλύτερης ποσότητας φαμακευτικών ιδιοσκευασμάτων, ή μεγαλύτερης διάρκειας θεραπειών, από αυτές που απαιτούνται για την κάλυψη του ασθενή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στους κανόνες της θεραπευτικής. 
•    Ως «καταχρηστική ζήτηση εξετάσεων ή/και θεραπευτικών πράξεων», νοείται η αναγραφή περισσότερων εξετάσεων ή/και θεραπευτικών πράξεων από αυτές που είναι αναγκαίες σύμφωνα με τις ιατρικές ενδείξεις, για την διερεύνηση ή παρακολούθηση μιας νοσηρής κατάστασης, όπως αυτή προσδιορίζεται από την πιθανή διάγνωση νόσου (ICD10) που θέτει ο θεράπων ιατρός στην γνωμάτευσή του και στο παραπεμπτικό και ορίζεται από τα διαγνωστικά ή θεραπευτικά πρωτόκολλα. 
•    Ως «προκλητή ζήτηση» για τη χορήγηση φαρμάκων, για Σκευάσματα Ειδικής θεραπευτικής Διατροφής, για την παραπομπή για διαγνωστικές εξετάσεις και διαγνωστικές θεραπευτικές ιατρικές πράξεις και άλλα ιατροτεχνολογικά θεραπευτικά μέσα πρόσθετης περίθαλψης, νοείται η ζήτηση που δεν αντιστοιχεί σε υπαρκτές ανάγκες υγείας του ασθενή. 
•    Ως «κατευθυνόμενη συνταγογράφηση» νοείται η συνταγογράφηση φαρμάκων κατά σύστημα, που δεν ακολουθεί τους κανόνες της ισχύουσας νομοθεσίας και όσα προβλέπονται από το ΠΔ 121/2008 και Ν. 4472/2017 ή η συνταγογράφηση Σκευασμάτων Ειδικής Θεραπευτικής Διατροφής ή ιατροτεχνολογικών και θεραπευτικών μέσων ή παρακλινικών εξετάσεων ή διαγνωστικών και θεραπευτικών ιατρικών πράξεων, χωρίς ιατρική ένδειξη ή χωρίς να έχει προηγηθεί ιατρική εξέταση του ασθενή. 
•    Ως «κατευθυνόμενη εκτέλεση συνταγών ή παραπεμπτικών ή διαγνωστικών εξετάσεων ή ιατρικών πράξεων ή φυσικοθεραπειών» νοείται η με κάθε τρόπο υπόδειξη σε δικαιούχους από τον πάροχο υγείας, για εκτέλεση συνταγών ή ιατρικών παραπεμπτικών, σε συγκεκριμένα φαρμακεία ή συμβεβλημένους παρόχους πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας, καθώς και η -χωρίς επαρκή τρόπο εξήγησης όπως η μοναδικότητα στην περιοχή- κατεύθυνση από τον ιατρό, ποσοστού άνω του 50% των συνταγών φαρμάκων ή παραπεμπτικών εξετάσεων ή παραπεμπτικών ή παραπεμπτικών διαγνωστικών και θεραπευτικών πράξεων ή παραπεμπτικών φυσικοθεραπείας που έχει εκδόσει, σε συγκεκριμένο πάροχο υγείας».

Η διαμαρτυρία της Ένωσης Ψυχιατρικών Κλινικών Ελλάδος

Για κατάχρηση εξουσίας καταγγέλλει τον ΕΟΠΥΥ η Ένωση Ψυχιατρικών Κλινικών Ελλάδας επισημαίνοντας σε ανακοίνωση της μεταξύ άλλων και τα εξής:

1.    Η Ένωση Ψυχιατρικών Κλινικών Ελλάδος, θεωρεί το λιγότερο απαράδεκτο, να λειτουργούν τα μέλη της, τα οποία προσφέρουν περισσότερες από 5.000 κλίνες κλειστής νοσηλείας και απασχολούν περισσότερους από 2.500 εργαζόμενους, σε πλαίσιο το οποίο καθορίζουν κείμενα, στην σύνταξη των οποίων δεν συμμετείχε θεσμικά.

2.    Η μονομερής υπαγόρευση του πλαισίου που θα ορίζει μια συνεργασία, παραπέμπει σε πρακτικές καθεστώτων, όπου τα δελτία ειδήσεων ξεκινούν αναφερόμενα σε «εξοχότατους ηγέτες». Αν το Υπουργείο Υγείας και ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. αισθάνονται και επιθυμούν να λειτουργούν ως ηγέτες, οφείλουν να επαναπροσδιορίσουν τον ορισμό της λέξης. Ηγέτης είναι εκείνος που προπορεύεται άλλων, οι οποίοι ακολουθούν με τη θέληση τους. Οτιδήποτε πέραν αυτού δεν αποτελεί ηγεσία! Αποτελεί κατάχρηση εξουσίας.

3.    Η Ένωση Ψυχιατρικών Κλινικών Ελλάδος θέτει το ερώτημα: ποιοι επαΐοντες διαμόρφωσαν τον νέο Ε.Κ.Π.Υ. και κατά πόσο είναι ενήμεροι για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός κατά τη λειτουργία του και τη συνεργασία του με τους συμβεβλημένους Παρόχους. 

4.    Καθ’ όλη την διάρκεια της οικονομικής κρίσης, που έπληξε και εξακολουθεί να πλήττει τη χώρα μας, τα μέλη της Ένωσης Ψυχιατρικών Κλινικών Ελλάδος, αντιλαμβανόμενοι τα οξεία προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες ασφαλισμένοι και ο Ασφαλιστικός τους Οργανισμός, στάθηκαν αρωγοί στην προσπάθεια εξορθολογισμού και ανάκαμψης του συστήματος υγείας. Αν μη τι άλλο, δικαιούμαστε ισότιμη και δίκαιη μεταχείριση και όχι υπαγορεύσεις και διαταγές.

Η διαμαρτυρία της Ένωσης Κέντρων Αποκατάστασης Ελλάδας

Από την πλευρά της η Ένωση Κέντρων Αποκατάστασης Ελλάδας ζητεί δημόσια διαβούλευση και τονίζει στην ανακοίνωση της ότι «οι συνεχιζόμενες το τελευταίο χρονικό διάστημα μονομερείς ενέργειες του Οργανισμού, δυστυχώς μας θυμίζουν εποχές που όλοι οι Έλληνες καταγγέλλουν και οι κάπως μεγαλύτεροι σε ηλικία επιθυμούν να ξεχάσουν. Ελπίζουμε ότι αποτελούν απλώς ατυχείς πρωτοβουλίες κι όχι μέρος συγκεκριμένου σχεδιασμού». Παράλληλα επισημαίνει και τα εξής:

•    Με σκοπό την κατάθεση των δικών μας προτάσεων μεταξύ άλλων είχαμε απευθυνθεί το 2014 στην Ευρωπαϊκή Εταιρεία Φυσικής Ιατρικής Αποκατάστασης (European Society of Physical & Rehabilitation Medicine ESPRM), και είχαμε λάβει όλες τις ισχύουσες επιστημονικές οδηγίες σχετικά με τις παθήσεις που χρήζουν Ιατρικής Αποκατάστασης, καθώς και τους αντίστοιχους χρόνους με τον πλέων επίσημο τρόπο. Το σύνολο των επίσημων και ισχυουσών οδηγιών κατατέθηκε βάσει της οριζόμενης διαδικασίας στον Οργανισμό. Έκτοτε ο Οργανισμός δεν προχώρησε σε καμία ενέργεια προς την κατεύθυνση της ολοκλήρωσης ενός εμπεριστατωμένου, σύγχρονου και αντικειμενικού ΕΚΠΥ, ούτως ώστε να προωθηθεί στην πολιτική ηγεσία και να εφαρμοστεί. 
•    Ουδέποτε κληθήκαμε να καταθέσουμε εκ νέου τις απόψεις μας στο προτεινόμενο σχέδιο. Ουδέποτε αναφέρθηκε στην Ένωσή μας η διάθεση του ΕΟΠΥΥ να προχωρήσει στην ψήφιση νέου ΕΚΠΥ. Ουδέποτε έγινε οποιαδήποτε διαδικασία διαβούλευσης μέσω δημόσιας πρόσκλησης του ΕΟΠΥΥ, όχι μόνο με την ΕΚΑΕ αλλά απ’ όσο γνωρίζουμε και με κανένα θεσμικό όργανο άλλων κλάδων 2βάθμιας περίθαλψης. Ουδέποτε λάβαμε γνώση του υπό ψήφιση σχεδίου ΕΚΠΥ.    

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Διαβάστε επίσης: