Του Άρη Μπερζοβίτη
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη και οι Υφυπουργοί Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους και Δημήτρης Βαρτζόπουλος παραχώρησαν σήμερα, Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2025, συνέντευξη τύπου με θέμα την εξειδίκευση των μέτρων για τη βελτίωση της εφημέρευσης στα νοσοκομεία της Αττικής (α’ μέρος) καθώς και την παρουσίαση νέων πρωτοβουλιών και αναβαθμίσεις στον τομέα της Υγείας με στόχο τη βελτίωση της προσβασιμότητας, αποτελεσματικότητας και εξυπηρέτησης των πολιτών (β’ μέρος). Το παρών έδωσαν η Γενική Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας Λίλιαν Βιλδιρίδη, η Γενική Γραμματέας Δημόσιας Υγείας Φωφώ Καλύβα, ο Γενικός Γραμματέας Στρατηγικού Σχεδιασμού Άρης Αγγελής και η Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ, Νίκη Τσούμα.
Ακολουθούν οι εισαγωγικές τοποθετήσεις:
Άδωνις Γεωργιάδης: «Το πρώτο μέρος της συνέντευξης τύπου έχει να κάνει με το πώς υλοποιούμε το σχέδιο το οποίο εκπονήσαμε για την μείωση του μέσου χρόνου αναμονής στις εφημερίες των νοσοκομείων. Θέλω αφετηριακά, πριν αρχίσετε τις ερωτήσεις, να πω ορισμένα πράγματα για το τι εννοούμε μέσο χρόνο αναμονής, για να έχουμε κοινό τρόπο αντιλήψεως των πραγμάτων. Η ιδέα ότι κάποιος μπαίνει σε μία εφημερία και φεύγει αμέσως δεν υπάρχει, δεν γίνεται και δεν πρέπει.
Το σημαντικό στην εφημερία είναι πρώτον, να σε βλέπει γιατρός και να σε κατευθύνει για εξετάσεις όσο το δυνατόν γρηγορότερα και δεύτερον, να γίνεται γρήγορα η διαδικασία των εξετάσεων που πρέπει να κάνεις, ώστε να μπορεί μετά ο γιατρός έχοντας γνώση των εξετάσεων να σου δώσει την κατάλληλη διάγνωση και να πάρει την κατάλληλη ιατρική απόφαση.
Να κάνω μία παρένθεση λέγοντας ότι αυτές οι μέρες είναι γενικά πολύ πιεσμένες στις εφημερίες στα μεγάλα νοσοκομεία, δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο. Πάντα μετά τις γιορτές η πίεση στα νοσοκομεία αυξάνεται ραγδαία κυρίως διότι όλες οι νόσοι που σχετίζονται με το χειμώνα, με αναπνευστικά νοσήματα, γρίπες, Covid, τώρα ο μεταπνευμονοϊός κλπ., όλες αυτές οι ασθένειες αυξάνονται πάρα πολύ μετά τις γιορτές. Σε γενικές γραμμές ο εμβολιασμός έχει πάει καλύτερα φέτος και η πίεση στα νοσοκομεία, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου, ήταν μικρότερη από την αντίστοιχη πέρυσι. Όμως τώρα είμαστε σε φάση μεγάλης πίεσης, θα κάνουμε ταμείο σε λίγες μέρες όταν και αυτό το κύμα αντιμετωπιστεί. Κλείνει η παρένθεση.
Σήμερα δεν υπάρχει επίσημος δείκτης μέσου χρόνου αναμονής στην εφημερία. Δεν υπάρχουν αξιόπιστα δεδομένα που να σου λένε ποιός είναι ο μέσος χρόνος αναμονής εφημερίας στην Ελλάδα. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που φεύγουν σε 3, 4, 5 ώρες, υπάρχουν πάρα πολλοί που φεύγουν σε 8 ώρες, υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις που φεύγουν σε 12, σε 14 και σε 15 ώρες. Άρα, έχουμε ένα σχετικά μεγάλο εύρος διακύμανσης των εφημεριών και θα λέγαμε με μια σχετική ασφάλεια αλλά όχι στο 100%, ότι αν λέγαμε ότι σήμερα έχουμε έναν μέσο χρόνο εφημερίας 8 με 9 ώρες αναμονής θα ήμασταν κοντά στην πραγματικότητα.
Στόχος του σχεδίου που θα σας παρουσιάσουμε είναι να μειώσουμε αυτό το χρόνο όσο μπορούμε περισσότερο. Τονίζω η προσδοκία δεν είναι να γίνει μηδέν. Μηδέν ούτε μπορεί να γίνει, ούτε υπάρχει πουθενά, ούτε πρέπει και να γίνει. Όσο πλησιάζουμε προς το 5ωρο σε μέσο χρόνο, είμαστε πολύ καλά. Όσο πλησιάζουμε προς το 10ωρο δεν είμαστε καλά. Ο στόχος του σχεδίου που σας παρουσιάζουμε είναι να πηγαίνουμε προς το 5ωρο.
Θα παρουσιάσει το σχέδιο ο κύριος Θεμιστοκλέους και μετά θα πάρει το λόγο η κυρία Αγαπηδάκη για να μας μιλήσει για τη συμμετοχή των κέντρων υγείας στο σχέδιο εφημέρευσης.
Είμαστε εδώ για να δώσουμε μία μάχη μεγάλη για να μειώσουμε την ταλαιπωρία του κόσμου. Καμια φορά, η ώρα της εφημερίας θυμίζει πράγματι συνθήκες πολέμου. Η αλήθεια είναι όχι μόνο στην Ελλάδα, παντού συμβαίνει αυτό, αλλά εμείς ας μείνουμε στη δική μας χώρα. Και η αλήθεια είναι ότι τέτοιου είδους εικόνες δεν είναι εικόνες του 2023, του 2024 ή του 2025. Και το 2013 που ήμουν Υπουργός Υγείας, τέτοιες εικόνες βλέπαμε. Όμως, εμείς δεν θέλουμε να κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί, θέλουμε να βρούμε λύσεις. Και το σχέδιο που σας παρουσιάζουμε σήμερα είναι για να βρούμε λύσεις».
Μάριος Θεμιστοκλέους: «Η βελτίωση της λειτουργίας των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών αποτελεί βασική μας προτεραιότητα. Με το νέο σχέδιο, ενισχύουμε το ανθρώπινο δυναμικό, αναβαθμίζουμε τις υποδομές με εκτεταμένες ανακαινίσεις στα κτίρια και προμηθεύουμε σύγχρονο εξοπλισμό για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ασθενών. Παράλληλα, αξιοποιούμε νέες ψηφιακές τεχνολογίες, όπως σύστημα ιχνηλάτησης «βραχιολάκι», και ενεργοποιούμε εθελοντές του Ερυθρού Σταυρού που θα παρέχουν καθοδήγηση στα ΤΕΠ. Με αυτές τις παρεμβάσεις, στόχος μας είναι η δημιουργία ενός συστήματος υγείας που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών με σεβασμό και αποτελεσματικότητα, η ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών και η μείωση του χρόνου αναμονής».
Ειρήνη Αγαπηδάκη: «Στόχος μας είναι οι πολίτες να μάθουν τις υπηρεσίες που παρέχουν τα Κέντρα Υγείας και να μπορέσουμε να αυξήσουμε την επισκεψιμότητά τους. Για παράδειγμα, το Κέντρο Υγείας Αλεξάνδρας που ήδη λειτουργεί σε 24ωρη βάση, και μπορεί να εξυπηρετεί ήπια περιστατικά (πχ γρίπη, ιώσεις). Ερχόμαστε να προσθέσουμε και παραπάνω προσωπικό στα Κέντρα Υγείας, πλέον των προσλήψεων του μόνιμου προσωπικού. Με την ενίσχυση 50 νέων προσλήψεων επικουρικού προσωπικού, εξασφαλίζουμε καλύτερη εξυπηρέτηση και κάλυψη των αναγκών, από βασική φροντίδα μέχρι επείγοντα περιστατικά.».
Δημήτρης Βαρτζόπουλος: «Ξέρετε ότι από 1/2/25 τίθεται πλέον και τυπικώς σε λειτουργία το Εθνικό Δίκτυο Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας με τα 7 ΠΕΔΙΨΥ, δηλαδή τα 7 περιφερειακά δίκτυα τα οποία είναι ταυτόσημα των ΥΠΕ. Δεν προβλέπεται καμία αλλαγή στον τρόπο εφημερεύσεως των ψυχιατρικών κλινικών και λοιπών μονάδων τουλάχιστον για το α’ εξάμηνο. Το αν θα υπάρξουν ή όχι αλλαγές μετά, θα εξαρτηθεί από τις διαπιστώσεις που θα κάνουν τα επιστημονικά συμβούλια των περιφερειακών δικτύων τα οποία και θα εκλεγούν εντός του επομένου μηνός. Ευθύς εξαρχής θα υπάρξουν ουσιαστικές αλλαγές στον τρόπο διακινήσεως των εισαγγελικών εντολών, των περιστατικών δηλαδή αναγκαστικής νοσηλείας με σκοπό να εφαρμοστεί ουσιαστικά η τομεοποίηση, δηλαδή να νοσηλεύονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στον τόπο κατοικίας τους».
Ακολουθούν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων:
Ερώτηση δημοσιογράφου: Tο 80% των ασθενών στα Τ.Ε.Π. προσέρχεται με ιδία μέσα, όχι με το ΕΚΑΒ. Πως θα αλλάξουμε τη νοοτροπία και τη στάση αυτών των προσερχόμενων ασθενών, ώστε να πηγαίνουν στα κέντρα υγείας;
Ειρήνη Αγαπηδάκη: Δεν κάνουμε εδώ αυτοσχεδιασμό για το ποιος πρέπει να πάει στα νοσοκομεία και ποιος στα κέντρα υγείας. Αυτό που θέλουμε είναι οι πολίτες οι οποίοι γνωρίζουν ότι έχουν μία ίωση, ένα κρυολόγημα, τώρα για παράδειγμα που έχουμε έξαρση της γρίπης, και των αναπνευστικών ιώσεων, να ξέρουν ότι δεν χρειάζεται να πηγαίνουν στο νοσοκομείο όπου μπορεί να υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι που έχουν άλλους ιούς και να επιβαρύνουν την υγεία τους ή να διακινδυνεύσουν την υγεία άλλων ασθενών που δεν έχουν κάποιο ιό και μπορεί να είναι εκεί π.χ. από ένα τροχαίο. Αυτοί οι ασθενείς μπορούν να πάνε στα κέντρα υγείας.
Άδωνις Γεωργιάδης: Δεν προσδοκώ μαγική αλλαγή της συμπεριφοράς των ανθρώπων. Για αυτό και δεν είμαι καθόλου οπαδός του αυστηρού gate keeping γιατί δεν θέλω να φανεί στον κόσμο ότι είναι μια επιβολή με την έννοια της διαταγής. Προτιμούμε ανθρώπινα και πολιτισμένα να πούμε «ανοίξαμε και τα κέντρα υγείας, αυτά είναι, σε περιμένουν, έχουν γιατρούς, έχουν μηχανήματα, έχουν προσωπικό, έχουν τα πάντα. Μην πας να περιμένεις τρεις ώρες εκεί για να σε δει γιατρός, να πας εκεί που θα σε δει γιατρός σε 20 λεπτά».
Ερώτηση δημοσιογράφου: Κύριε Θεμιστοκλέους, είπατε ότι όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα εφημέρευσης από 1η Νοεμβρίου στα τρία νοσοκομεία υπήρξε μια επιδείνωση και ότι έγιναν κάποιες διορθωτικές κινήσεις. Ποιες ήταν αυτές οι κινήσεις για να αλλάξει όλο αυτό το πρόβλημα και τι προβλέπεται στο μέλλον; Και επίσης, το βραχιολάκι θα μπαίνει σε όλους τους ασθενείς ή ενδεικτικά σε κάποιους;
Μάριος Θεμιστοκλέους: Ναι, η πρώτη διορθωτική κίνηση η οποία έγινε ήταν αντί για δύο μέρες ανοιχτό και σε περιπατητικούς ασθενείς και σε ΕΚΑΒ, κρατήθηκε η ημέρα πριν της εφημερίας μόνο για το ΕΚΑΒ. Και θα υπάρξουν και άλλες αλλαγές στην εφημέρευση, οι οποίες όταν θα είναι έτοιμες θα ανακοινωθούν. Και για να σας απαντήσω και στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης, το βραχιολάκι θα μπαίνει σε όλους τους ασθενείς.
Άδωνις Γεωργιάδης: Όπως είδατε σας παρουσιάζουμε σε πίνακα την επίπτωση του νέου τρόπου στην εφημέρευση ανά νοσοκομείο και εκεί που είχαμε βελτιώσεις και εκεί που είχαμε επιβαρύνσεις. Γιατί εδώ δεν είμαστε για να κοροϊδεύουμε ο ένας τον άλλον. Στόχος μας είναι να βλέπουμε τι πραγματικά συμβαίνει. Σε γενικές γραμμές η βελτίωση είναι μεγάλη και μετρήσιμη. Το παραδέχθηκε και η ΕΙΝΑΠ. Όμως, όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις είναι «on-going» διαδικασίες. Δεν είναι γραμμένο τίποτα σε πέτρα. Είμαστε από πάνω και όπου πρέπει να παρέμβουμε θα παρέμβουμε αμέσως για να το διορθώσουμε. Αυτή είναι η λογική. Σημειώστε ότι φέτος έχουμε το επιπλέον πρόβλημα των έργων ανακαίνισης που μας κάνει λίγο τη δουλειά δυσκολότερη στην εφαρμογή αυτών των μεταρρυθμίσεων. Επίσης βραχιολάκι θα μπαίνει για όλους γιατί σκοπός μας είναι να ξέρουμε ο κάθε ασθενής σε ποιο στάδιο της εφημερίας βρίσκεται. Και γιατί το κάνουμε αυτό; Γιατί το σύστημα θα μας σηκώνει μία κόκκινη σημαία και θα μας λέει ο τάδε ασθενής που θα έπρεπε να περιμένει, π.χ. 40 λεπτά για να τον δει ο παθολόγος, περιμένει δύο ώρες. Και αυτομάτως θα μπορούμε είτε εκείνη την ώρα η Διοίκηση να το βλέπει και να πηγαίνει να τον ψάχνει να δει τι έχει συμβεί με αυτόν τον άνθρωπο είτε εμείς να βλέπουμε τι έχει πάει στραβά σε αυτό το νοσοκομείο και αρκετοί άνθρωποι έχουν μείνει παραπάνω ξεχασμένοι. Γιατί δυστυχώς είναι μπλεγμένο πράγμα η εφημερία. Είναι πολύς κόσμος ταυτόχρονα σε μικρούς χώρους και αυτό είναι δύσκολο στη διαχείριση. Η ψηφιακή τεχνολογία θα μας δώσει, όμως, εργαλεία που δεν είχαμε.
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Κύριε Υπουργέ, χαρακτηρίσατε μεταρρύθμιση την συνεργασία με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό και τους 25 εθελοντές. Θέλω να μας το εξηγήσετε λίγο αυτό. Δεν θα έπρεπε, ενδεχομένως, οι Διοικητές των νοσοκομείων να έχουν ορίσει μέχρι τώρα κάποια στελέχη, κάποιους εργαζόμενους στο νοσοκομείο να διευκολύνουν τους ασθενείς και να τους καθοδηγούν; Δεν είναι κάτι το αυτονόητο αυτό;
Δηλαδή, πρέπει να γίνει συνεργασία που να την ονομάσουμε μεταρρύθμιση; Δεν είναι μέσα στα καθήκοντα των Διοικητών;
Άδωνις Γεωργιάδης: Ναι, είναι στα καθήκοντα της Διοίκησης και στα καθήκοντα του προσωπικού. Όμως, ένα προσωπικό που είναι πιεσμένο από τη πολύ μεγάλη προσέλευση κόσμου είναι λογικό να προτεραιοποιεί το να πάει κάποιος στον αξονικό τομογράφο παρά το να του βρει σκαμπώ και να του ανοίξει την τηλεόραση. Προσφέρουμε κάτι που εχθές δεν υπήρχε. Μεταρρύθμιση, λοιπόν, είναι γιατί είναι κάτι καινούργιο.
Μάριος Θεμιστοκλέους: Αυτή είναι μια πρακτική η οποία εφαρμόζεται σε όλα τα μεγάλα νοσοκομεία των Δυτικών χωρών. Συνήθως τέτοιου είδους καθήκοντα, που είναι επιβοηθητικά της όλης οργανωτικής διοίκησης ενός νοσοκομείου, είναι από οργανώσεις.
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Αφού δεν έχει αλλάξει κάτι τώρα, με την έννοια των προσλήψεων προσωπικού, γιατί μπαίνουν τώρα τα κέντρα υγείας στην μάχη των εφημεριών και δεν είχαν μπει, για παράδειγμα, τρεις μήνες πριν;
Ειρήνη Αγαπηδάκη: Η Πρωτοβάθμια στην χώρα δεν είναι δεκανίκι των νοσοκομείων. Το 2025 θα είναι η χρονιά της Πρωτοβάθμιας, θα δείτε πολύ μεγάλες αλλαγές. Όσον αφορά το ερώτημα σας, ναι έχει νόημα τώρα στην περίοδο που έχουμε την εποχική γρίπη και έχουμε έξαρση, αφενός να φροντίσουμε να έχουμε παραπάνω ορατότητα των υπηρεσιών των κέντρων υγείας στους πολίτες, για να τα ξέρουν να τα επισκέπτονται. Έχουμε ανθρώπους οι οποίοι, έχουν υπέρταση, μπορεί να είναι αρρύθμιστοι ή να μην το ξέρουν και έτσι να κάνουν ένα επεισόδιο και να καταλήγουν στο νοσοκομείο. Αυτές είναι χαρακτηριστικές περιπτώσεις που θα έπρεπε να αντιμετωπιστούν στην Πρωτοβάθμια, δηλαδή στα Κέντρα Υγείας.
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Πότε αναμένεται να μπουν τα κέντρα υγείας στο σύστημα των εφημεριών;
Ειρήνη Αγαπηδάκη: Το κέντρο υγείας Αλεξάνδρας είναι σε 24ωρη λειτουργία όπως και πολλά άλλα. Άρα, αυτό που λέμε σήμερα είναι δυο πράγματα. Το ένα είναι ότι ο κόσμος θέλουμε να μάθει τι υπάρχει ήδη για να το χρησιμοποιεί καλύτερα. Και το δεύτερο που λέμε είναι ότι ερχόμαστε να βάλουμε σταδιακά περισσότερες ώρες. Σήμερα που μιλάμε πολλά κέντρα υγείας είναι 24ωρα και ένας πολίτης, ο οποίος έχει μία ίωση, ένα απλό κρυολόγημα προτρέπουμε να πάει στα κέντρα υγείας και όχι κατευθείαν στο νοσοκομείο, για να κρίνει και ο γιατρός αν όντως χρειάζεται να πάει στο νοσοκομείο.
Ερώτηση δημοσιογράφου: Μια διευκρίνηση. Επομένως αντιλαμβάνομαι ότι οι ώρες στα ΤΕΠ θα μειωθούν μέσα από όλο αυτό το πλέγμα. Δηλαδή, μέσα από την συνεργασία με τα Κέντρα Υγείας, σωστά; Μα το ζήτημα δεν είναι να μεγαλώσουν οι χώροι, δηλαδή το Αττικόν από 1.000 τετραγωνικά να πάει σε 5.000. Δεν είναι θέμα τετραγωνικών μέτρων. Είναι θέμα ασθενών. Πριν από μερικές μέρες δικός μου άνθρωπος στο Σωτηρία, περίμενε 18 ώρες στο Τμήμα Επειγόντων. Άλλες προσλήψεις θα έχουμε;
Μάριος Θεμιστοκλέους: Καταρχάς μιλήσαμε ήδη για συγκεκριμένες προσλήψεις που αφορούν περίπου για τα νοσοκομεία 220 νοσηλεύτριες και άλλα 200 άτομα λοιπό προσωπικό. Και είναι και 36 γιατροί για τα ΤΕΠ. Δηλαδή, μιλάμε για ένα συγκεκριμένο τμήμα. Άρα, η ενίσχυση του προσωπικού είναι πάρα πολύ μεγάλη. Και για αυτό έχουμε δώσει και τους αριθμούς.
Όσον αφορά στις αναμονές υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορετικότητα. Ένα περιστατικό στα επείγοντα μπορεί να είναι βαρύ και μέχρι να γυρίσει όλες τις ειδικότητες να έχει κάνει έξι με εφτά ώρες, ενώ υπάρχουν πάρα πολλά περιστατικά που «κρατιούνται» στο νοσοκομείο έτσι ώστε να επανεξεταστούν. Έχουμε εντοπίσει κάποιες περιπτώσεις που υπήρχε θέμα με τον αξονικό κι εκεί υπήρξε στοχευμένη παρέμβαση, είτε με προσωπικό, είτε με συνεργασία του νοσοκομείου με ιδιώτη ακτινολόγο, έτσι ώστε να εξομαλυνθεί. Άρα είναι πολύ σύνθετο το πρόβλημα με τις πολύωρες αναμονές. Οι ώρες αυτές που αναφέρετε τις συναντάμε σε πολύ λίγες περιπτώσεις.
Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξης τύπου, παρουσίαστηκε η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα finddoctors.gov.gr, μέσω της οποίας οι πολίτες μπορούν να κλείνουν ραντεβού εύκολα και γρήγορα, συμβάλλοντας στη μείωση των χρόνων αναμονής και στην αποσυμφόρηση των υπηρεσιών.
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:
«Όταν ήμουν Υπουργός Υγείας πριν από 12 σχεδόν χρόνια, είχαμε κάνει τη μεταρρύθμιση της Ένωσης των Κέντρων Υγείας και των τότε ιατρείων του ΙΚΑ και ιδρύθηκε το λεγόμενο ΠΕΔΥ. Όταν φτιάχτηκε το ΠΕΔΥ ξεκινήσαμε τη συνεργασία με τις τηλεφωνικές εταιρίες για να κλείνεις τηλεφωνικά ραντεβού και παράλληλα, ανακοινώσαμε την ίδρυση ηλεκτρονικής πλατφόρμας για να κλείνεις τα πρώτα ηλεκτρονικά ραντεβού. Αυτό εξελίχθηκε στην πορεία του χρόνου. Τα ηλεκτρονικά ραντεβού δεν είναι κάτι καινούργιο, υπήρχαν ήδη από το 2014. Το 2015 μπήκαν σε πλήρη λειτουργία και συνεχίστηκαν μέχρι σήμερα. Τώρα εμείς προσθέτουμε στη λειτουργία αυτή όλες τις δημόσιες δομές, τους συμβεβλημένους γιατρούς με τον ΕΟΠΥΥ και τους ιδιώτες γιατρούς οι οποίοι θέλουν να μπουν στο σύστημα.
Να περάσουμε λίγο στα πολιτικά ζητήματα που προέκυψαν. Βγήκε μία δριμεία ανακοίνωση του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου ότι «αιφνιδιαστικά τέλος του χρόνου ο ΕΟΠΥΥ αποφάσισε να τους πει ότι από τις αρχές του χρόνου θα είναι υποχρεωτική η εφαρμογή της πλατφόρμας». Έλαβα την πολιτική απόφαση και μετέφερα την υποχρεωτική εφαρμογή του μέτρου για 1η Φεβρουαρίου, γιατί δεν θέλω μία τόσο ωραία μεταρρύθμιση, που σκοπό έχει να κάνει την εξεύρεση ραντεβού για τον ασθενή εύκολη, να την καταστήσουμε πάλι ένα αντικείμενο καβγά με τους συνδικαλιστές. Όσον αφορά στο ερώτημα που προέκυψε από τη δημοσιογραφική έρευνα αν «ένας ηλικιωμένος που αδυνατεί να μπει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, θα μπορεί να συνεχίσει να κλείνει τηλεφωνικό ραντεβού», η απάντηση είναι, ναι. Δεν καταργείται το τηλεφωνικό ραντεβού. Όποιος θέλει να κλείσει τηλεφωνικά το ραντεβού του με τον γιατρό του θα το κλείνει τηλεφωνικά. Αυτό που αλλάζει είναι ότι ο γιατρός εφόσον κλείσει τηλεφωνικά ένα ραντεβού υποχρεούται να το περάσει στην πλατφόρμα, γιατί αν δεν το περάσει στην πλατφόρμα δεν θα πληρωθεί».
Η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ Νίκη Τσούμα δήλωσε:
«Το σύστημα των ραντεβού λειτουργεί πολλά χρόνια. Το θέμα είναι ότι δεν είναι ένα σύστημα το οποίο απλά λειτουργεί και το αφήνουμε να λειτουργεί ως έχει, αλλά κάθε φορά το βελτιώνουμε είτε τεχνολογικά είτε με καινούριες υπηρεσίες. Τα τελευταία χρόνια έχουμε ενσωματώσει όλα τα διαθέσιμα ραντεβού των μονάδων υγείας και τώρα ενσωματώνονται και τα διαθέσιμα ραντεβού των γιατρών του ΕΟΠΥΥ, έτσι ώστε ο πολίτης να μπορεί εύκολα να βρει ραντεβού για οποιαδήποτε ειδικότητα χρειάζεται στο δημόσιο σύστημα υγείας. Βελτιστοποιήθηκε και το τεχνολογικό κομμάτι του κλεισίματος ραντεβού και ακολούθησε ένας πολύ πιο εύχρηστος και γρήγορος τρόπος ανεύρεσης των ραντεβού για να είναι πιο φιλικό προς τον χρήστη. Το ίδιο το σύστημα και τα ραντεβού, αυτά που έχουν κλειστεί, είναι διαθέσιμα και στο προσωπικό κινητό του πολίτη. Και προχωράμε συνεχώς να κάνουμε όλη αυτή την εμπειρία ακόμα πιο φιλική και πιο γρήγορη».
Ακολουθούν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων:
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Στις ενστάσεις που παρουσίασε ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος, ο κύριος Βαρνάβας και ο κύριος Εξαδάκτυλος, έβαζαν και ένα θέμα για μία αιφνιδιαστική, λένε, αλλαγή των όρων πληρωμής των γιατρών του ΕΟΠΥΥ. Θέλετε να μας το εξηγήσετε λίγο αυτό;
Άδωνις Γεωργιάδης: Είπα ότι δεν θα πληρώνεται ο γιατρός για ραντεβού που δεν έχει βάλει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Αυτό είναι που έθεσαν. Για ποιο λόγο το βάζουμε αυτό υποχρεωτικά; Διότι αν ο γιατρός κλείνει πολλά τηλεφωνικά ραντεβού αλλά δεν τα βάζει στην πλατφόρμα, στην πραγματικότητα η πλατφόρμα δεν θα λειτουργεί. Τόσο απλά. Εμείς δεν μπορούμε να πάρουμε την πληροφορία του γιατρού παρά μόνο αν ο γιατρός μας τη δώσει με κάποιο τρόπο. Και επειδή η πλατφόρμα προσδοκούμε να γίνει ένα εργαλείο εύκολο, θέλουμε ο κόσμος να μην ταλαιπωρείται.
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Γιατί σε ένα σύστημα που αφορά τις δωρεάν υπηρεσίες υγείας, δηλαδή συμβεβλημένο γιατρό, κέντρο υγείας και προσωπικό γιατρό, μπαίνουν και ιδιώτες γιατροί;
Άδωνις Γεωργιάδης: Στο τέλος, όταν η πλατφόρμα θα φτάσει στην ολοκλήρωση και στην ωρίμανσή της, δεν θα είναι μόνο για τους δωρεάν, θα είναι για όλους, όποιους θέλουν να μπουν. Γιατί ο στόχος μας είναι να μπορεί κάποιος να βρει εύκολα ραντεβού. Τώρα αυτό που συζητάμε είναι ότι προσθέτουμε στις δημόσιες δομές που ήδη είναι στην πλατφόρμα τους 3.500 χιλιάδες συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ γιατρούς. Εμένα σκοπός μου δεν είναι να φέρω πρόβλημα στη λειτουργία ενός ιατρείου. Εμένα ο σκοπός μου είναι να μπορεί ο ασθενής να βρίσκει ευκολότερα το ραντεβού του χωρίς να ταλαιπωρείται και να υπάρχει φυσικά διαφάνεια. Πιστεύω είναι αγαθός σκοπός και κανένας σας δεν μπορεί να διαφωνήσει.
Νίκη Τζούμα: Το σύστημα αυτό ξεκίνησε με την Πρωτοβάθμια. Προσπαθούμε σε αυτήν εδώ την πλατφόρμα να μπορεί ο πολίτης να βρει όποιο ραντεβού θέλει και χρειάζεται, αρχικά στην Πρωτοβάθμια και στο αμέσως επόμενο στάδιο και στη Δευτεροβάθμια, δηλαδή στα νοσοκομεία. Αυτή τη στιγμή, τα νοσοκομεία έχουν το καθένα δικό του σύστημα που μπορεί κανείς να κλείσει ραντεβού κλπ, αλλά αυτό που έχουμε σαν στόχο είναι όλα αυτά τα επιμέρους να μπορούν να είναι διαθέσιμα από ένα σημείο τεχνικά, από μία πλατφόρμα.