ΜΕΝΟΥ
Ολύμπιος Παπαδημητρίου (πρόεδρος ΣΦΕΕ): Λείπει ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο για την υγεία και το φάρμακο!

Ολύμπιος Παπαδημητρίου (πρόεδρος ΣΦΕΕ): Λείπει ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο για την υγεία και το φάρμακο!

Health Newsroom

Με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Πολιτείας και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, θεσμικών φορέων και υψηλόβαθμων στελεχών του κλάδου της Υγείας, πραγματοποιήθηκε η κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ), τη Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2023, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΣΦΕΕ, κ. Ολύμπιος Παπαδημητρίου στην ομιλία του σημείωσε πως «Ο ΣΦΕΕ και οι φαρμακευτικές εταιρίες-μέλη του τα τελευταία χρόνια και παρά τις αντίξοες συνθήκες κατάφεραν να ανταποκριθούν με επιτυχία στη βασική τους αποστολή, κάνοντας διαθέσιμες όλες τις κατάλληλες θεραπείες στον πληθυσμό της χώρας και διασφαλίζοντας ότι κανένα φάρμακο δεν θα λείψει από Έλληνα ασθενή. Το ερώτημα βέβαια είναι σε ποιο βαθμό αυτό θα καθίσταται εφικτό στο μέλλον. Οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις έχουν αναχθεί κατά κοινή ομολογία, ως ο τρίτος πυλώνας χρηματοδότησης του συστήματος φαρμακευτικής περίθαλψης.

Είναι γεγονός πως στη χώρα μας γίνονται προσπάθειες εκσυγχρονισμού του συστήματος υγείας. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στο χώρο της υγείας, ο προσωπικός ιατρός, ο φάκελος του ασθενούς και λοιπές μεταρρυθμίσεις έρχονται να επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα των πολιτών, αλλά αυτό που φαίνεται να λείπει είναι ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο για την υγεία και πολύ περισσότερο για το φάρμακο. Υπάρχουν όμως δυο τομείς που είμαστε ουραγοί: α) Η χρηματοδότηση του συστήματος υγείας και πιο συγκεκριμένα του χώρου του φαρμάκου και β) Η Ορθολογική χρήση των διατιθέμενων πόρων με την εισαγωγή μέτρων εξοικονόμησης και ελέγχου της ζήτησης. Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, όπου οι προκλήσεις πολύ εύκολα θα εκτοπίσουν τις ευκαιρίες αν δεν αλλάξουμε τη θεώρηση που έχουμε για τα πράγματα. Είμαστε αισιόδοξοι για ένα πιο υγιές μέλλον. Αρκεί τώρα να προτεραιοποιήσουμε την υγεία σε πολιτικό και δημόσιο επίπεδο, ανοίγοντας το δρόμο για να ενδυναμώσουμε το σύστημα υγείας μας. Ταυτόχρονα προσδοκούμε μια πολιτική που θα εγγυάται την προβλεψιμότητα και τη βιωσιμότητα του κλάδου και του συστήματός μας, μια πολιτική δίκαιη που προσπαθεί να κρατά ίσες αποστάσεις.», τόνισε ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο κ. Ολύμπιος Παπαδημητρίου.


 *Από αριστερά:  Ο Πρόεδρος του ΣΦΕΕ, κ. Ολύμπιος Παπαδημητρίου και ο Υπουργός Υγείας, κ. Θάνος Πλεύρης

Χαιρετισμό απηύθυναν, επίσης οι κ.κ.: Θάνος Πλεύρης, Υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, τομεάρχης Υγείας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Αντώνιος Αυγερινός, Πρόεδρος του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, Γιώργος Καπετανάκης, Πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καρκίνου (ΕΛΛΟΚ), και ο Απόστολος Βαλτάς, Πρόεδρος του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου.

Την πίτα έκοψαν μαζί με όλο το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου ο υπουργός υγείας κ. Πλεύρης, και ο εκπρόσωπος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κ. Ξανθός.

Αναλυτικότερα η ομιλία του κ. Παπαδημητρίου έχει ως εξής:

«Κυρίες και κύριοι,

Καλώς ήρθατε στην ετήσια εκδήλωση του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος για την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας, του Συνδέσμου. Εκ μέρους όλου του Διοικητικού Συμβουλίου θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την τιμητική σας παρουσία και να ευχηθώ σε όλους, από καρδιάς, πρωτίστως υγεία, αλλά και κάθε προσωπική, οικογενειακή και επαγγελματική επιτυχία.

Η πανδημία της COVID-19 κατέδειξε με χαρακτηριστικό τρόπο πόσο σημαντική είναι η καλή υγεία σε όσο γίνεται ευρύτερη ομάδα του πληθυσμού, για την παγκόσμια ευημερία. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα το παγκόσμιο ΑΕΠ μειώθηκε το 2020 κατά -3,5% περίπου λόγω της πανδημίας.

Ωστόσο το γεγονός αυτό μοιάζει ασήμαντο αν αναλογιστούμε πως, κάθε χρόνο, η κακή υγεία του πληθυσμού μειώνει το παγκόσμιο ΑΕΠ κατά 15%, σε σχέση με το πως θα μπορούσε να αναπτύσσεται.

Την ίδια στιγμή, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι επιπτώσεις στην ενέργεια, τα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα καθώς και νέες αναδυόμενες απειλές για την ανθρώπινη υγεία, δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα που επιτάσσει ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις στα συστήματα υγείας και κυρίως μια διαφορετική θεώρηση αυτών, ώς πυλώνες κοινωνικής ευημερίας.

Αυτό θα είναι εφικτό αν εστιάσουμε στην υγεία ως επένδυση με οικονομικά και κοινωνικά οφέλη και αν αποφύγουμε την απλοϊκή θεώρηση πως πρόκειται για κοινωνικό κόστος.

Η φαρμακευτική καινοτομία ήρθε πρόσφατα και πάλι στο προσκήνιο χάρη στην ταχεία ανακάλυψη των εμβολιών κατά της COVID-19 όμως αυτό δεν ήταν παρα μόνο μια σταγόνα στον ωκεανό της ερευνητικής δραστηριότητας η οποία διεξάγεται παγκοσμίως για την ανακάλυψη νέων πιο αποτελεσματικών και ασφαλών θεραπειών και την ικανοποίηση σημαντικών ακάλυπτων ιατρικών αναγκών :

Η νόσος Alzheimer, η μη αλκοολική στεατοηπατίτιδα, η παχυσαρκία, διάφορες μορφές καρκίνου, αρκετά σπάνια νοσήματα όπως η μυική δυστροφία Duchenne, αποτελούν θεραπευτικές περιοχές στις οποίες θα παρουσιαστούν σημαντικές θεραπευτικές επιλογές στο προσεχές χρονικό διάστημα αλλάζοντας ζωές και απομακρύνοντας στο χρόνο τη σκιά του θανάτου για πολλούς συνανθρώπους μας.

Νέα εμβόλια, γονιδιακές και κυτταρικές θεραπείες, σωρεία νέων βιολογικών φαρμάκων βρίσκονται μέσα στα 8.000 νέα μόρια που τελούν υπό έρευνα και ανάπτυξη από την φαρμακευτική βιομηχανία παγκοσμίως.

Την ίδια στιγμή η χώρα μας βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, όπου οι προκλήσεις πολύ εύκολα θα εκτοπίσουν τις ευκαιρίες αν δεν αλλάξουμε τη θεώρηση που έχουμε για τα πράγματα.

  • Η Ελλάδα είναι μια χώρα της οποίας δυστυχώς ο πληθυσμός μειώνεται ενώ η ηλικία του αυξάνεται.
  • Το επιδημιολογικό προφίλ του Ελληνικού πληθυσμού σταθερά χειροτερεύει.
  • Περίπου 3 στους 10 Έλληνες έχουν παχυσαρκία,
  • Διεκδικούμε την πρωτιά στα ποσοστά παιδικής παχυσαρκίας στην Ευρώπη – τι χειρότερη παρακαταθήκη για το μέλλον .
  • Πάνω από ένας στους 10 ενήλικες ζει με Σακχαρώδη Διαβήτη, σχεδόν 4 στους 10 με υπέρταση και 6 στους 10 με υπερχοληστερολαιμία, ενώ 4 στους 10 συνεχίζουν να καπνίζουν.
  • Η επίπτωση των διαφόρων μορφών καρκίνου προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 18,5% κατά την περίοδο 2020-2040.

Η θύελλα λοιπόν είναι προ των πυλών αλλά αυτή η συγκεκριμένη δεν αντιμετωπίζεται με πρόσκαιρα μέτρα – όπως η «Μπάρμπαρα» που είχαμε πρόσφατα – αλλά με μακρόπνοο στρατηγικό σχεδιασμό.

Είναι εξαιρετικά σημαντική η έμφαση που δίνεται στα προγράμματα πρόληψης από την κυβέρνηση – με τη χρηματοδότητση και του RRF.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι γίνονται προσπάθειες εκσυγχρονισμού του συστήματος υγείας. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στο χώρο της υγείας, ο προσωπικός ιατρός, ο φάκελος του ασθενούς και λοιπές μεταρρυθμίσεις έρχονται να επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα των πολιτών.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό το σχήμα συμψηφισμού επενδύσεων με clawback που ξεκίνησε από το 2019.

Ακόμη στον ευρύτερο χώρο της οικονομίας έχουμε έναν πιο σύγχρονο εργασιακό νόμο, έχουμε μείωση της ανεργίας, βελτίωση της επενδυτικής βαθμίδας της χώρας.

Αυτό που φαίνεται να λείπει όμως είναι ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο για την υγεία και πολύ περισσότερο για το φάρμακο.

Υπάρχουν μάλιστα δυο τομείς που είμαστε ουραγοί :

  • Η χρηματοδότηση του συστήματος υγείας και πιο συγκεκριμένα του χώρου του φαρμάκου και
  • Η Ορθολογική χρήση των διατιθέμενων πόρων με την εισαγωγή μέτρων εξοικονόμησης και ελέγχου της ζήτησης.

Μάλιστα θα περίμενε κανείς πως όσο πιο απρόθυμη είναι η κυβέρνηση να αυξήσει τη χρηματοδότηση, τόσο μεγαλύτερη έμφαση θα έδινε στην ορθολογική χρήση των πόρων και στον έλεγχο της ζήτησης.

Όμως τίποτα από τα δυο δεν την απασχολεί αφού έχει υιοθετήσει ως κυβερνητική πολιτική στην υγεία το μοντέλο των κλειστών προϋπολογισμών ενώ μετράει τη θερμοκρασία της αγοράς με το αν θα αποσυρθεί κάποιο σημαντικό φάρμακο ή θα αποχωρήσει κάποια εταιρεία. Όσο δεν συμβαίνει αυτό, όλα βαίνουν καλώς για κάποιους.

Οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις έχουν αναχθεί κατά κοινή ομολογία, ως ο τρίτος πυλώνας χρηματοδότησης του συστήματος φαρμακευτικής περίθαλψης.

Ο ΣΦΕΕ και οι φαρμακευτικές εταιρίες-μέλη του τα τελευταία χρόνια και παρά τις αντίξοες συνθήκες κατάφεραν να ανταποκριθούν με επιτυχία στη βασική τους αποστολή, κάνοντας διαθέσιμες όλες τις κατάλληλες θεραπείες στον πληθυσμό της χώρας και διασφαλίζοντας ότι κανένα φάρμακο δεν θα λείψει από Έλληνα ασθενή. Ακόμη και αυτή την περίοδο των εκτεταμένων ελλείψεων παγκοσμίως, σε μια αγορά όπου οι συνθήκες είναι εξαιρετικά δυσμενείς για τους επιχειρούντες σε αυτήν συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης, παρουσιάστηκαν πολύ λιγότερα προβλήματα διαθεσιμότητας φαρμάκων.

Το ερώτημα βέβαια είναι σε ποιο βαθμό αυτό θα καθίσταται εφικτό στο μέλλον.

Ας δούμε 2 αλήθειες και 3 μύθους και που ισχύουν για την πολιτική που ασκείται για το φάρμακο:

Η δημόσια χρηματοδότηση για το φάρμακο είναι χαμηλή – ΑΛΗΘΕΙΑ

H συνολική δημόσια δαπάνη για φάρμακα τα τελευταία 10 περίπου χρόνια κινείται στα 2,5 δις ευρώ, ενώ η συνολική φαρμακευτική κατανάλωση αυξάνεται μόνο για πέρσι συνολικά με ποσοστό 8% – στα ιδιωτικά φαρμακεία με +6,3% (στοιχεία IQVIA) και στα Νοσοκομεία με +12,5% – έναντι πρόπερσι.

Πέραν αυτού, η Ελλάδα υστερεί σημαντικά στη δημόσια κατά κεφαλή νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη, κατά -52% και -63% έναντι της Νότιας Ευρώπης (ΝΕ) και της Δυτικής Ευρώπης (ΔΕ) αντίστοιχα (στοιχεία 2019).

Με την τακτική των διαπραγματεύσεων και των κλειστών προϋπολογισμών που ακολουθείται γίνεται εξοικονόμηση στη φαρμακευτική δαπάνη – ΜΥΘΟΣ

Η δημόσια συνεισφορά στη φαρμακευτική δαπάνη είναι λίγο πολύ σταθερή όλα τα τελευταία χρόνια και επομένως η κυβέρνηση δαπανά ούτως ή άλλως τα ίδια χρήματα, απλά χάρη στις διαπραγματεύσεις οι υποχρεωτικές επιστροφές προπληρώνονται από τις φαρμακευτικές εταιρείες. Το όφελος από αυτή την τακτική είναι βασικά η βελτίωση των ταμειακών ροών του ΕΟΠΥΥ.

Οι συμφωνίες κλειστών προϋπολογισμών αυξάνουν την προβλεψιμότητα για τις εταιρείες – ΑΛΗΘΕΙΑ

Είναι γεγονός ότι μέσω των κλειστών προϋπολογισμών μια εταιρεία έχει καλύτερη ορατότητα για τις επιστροφές των προϊόντων της που έχουν ενταχθεί σε αυτούς. Όμως όταν δεν λαμβάνεται μέριμνα για τον περιορισμό της συνταγογράφησης ή αν έχει γίνει κακή εκτίμηση του μεγέθους του κλειστού προϋπολογισμού είναι πιθανόν να υπάρχει περαιτέρω υπέρβαση που θα μετατραπεί σε clawback για τα προϊόντα που συμμετέχουν σε αυτόν τον κλειστό προϋπολογισμό. Επίσης η κατάσταση γίνεται ασφυκτική για τα προϊόντα που παραμένουν εκτός κλειστών προϋπολογισμών αφού ο συνολικός προϋπολογισμός παραμένει σταθερός ενώ η συνολική δαπάνη αυξάνεται.

Το clawback μειώνεται – ΜΥΘΟΣ

Το clawback προπληρώνεται, δεν μειώνεται μέσω των διαπραγματεύσεων. Ωστόσο η τακτική αυτή δίνει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να πετυχαίνει ή να έρχεται πολύ πιο κοντά στους στόχους του RRF. Ένα κορυφαίο παράδειγμα δημιουργικής λογιστικής, που όμως κρύβει το πρόβλημα κάτω από το χαλί.

Οι αποφάσεις που λαμβάνονται για την φαρμακευτική πολιτική χαρακτηρίζονται από ορθολογισμό και συμβάλλουν στη βιωσιμότητα του κλάδου – ΜΥΘΟΣ

Οι αποφάσεις λαμβάνονται συνήθως εκ των υστέρων για να αλλάξουν την επίδραση που έχουν κάποια γεγονότα και όχι για να προλάβουν γεγονότα. Αναδρομικές αλλαγές με πρόσθετα rebates, με μετατροπή του clawback σε rebate, με ετεροχρονισμένες διαπραγματεύσεις, με διαχωρισμό του προϋπολογισμού ανά κανάλι διανομής, δημιουργούν ανατροπές, διαλύουν τον προγραμματισμό, και δεν χαρακτηρίζονται από ορθολογισμό. Είναι κατανοητό για παράδειγμα ότι πρέπει να στηριχθούν κάποιες κατηγορίες φαρμάκων (π.χ. τα φθηνά) ή και εταιρειών, για βάσιμους λόγους.

Γιατί πρέπει να γίνεται αυτό μετατρέποντας την ελάφρυνση κάποιων σε φορτίο των υπολοίπων; Γιατί όχι με πρόσθετες χρηματοδοτικές ενέσεις; Έτσι εντείνονται οι στρεβλώσεις.

Ποιες είναι οι προτάσεις του ΣΦΕΕ ειδικά για την πολιτική φαρμάκου:

1. Χρειάζονται περισσότερες Μεταρρυθμίσεις και Ψηφιοποίηση:

Πρέπει να υιοθετηθούν το συντομότερο τα ψηφιακά εργαλεία που θα βοηθήσουν στον έλεγχο της συνταγογράφησης, να επιτευχθεί η ορθή εφαρμογής των θεραπευτικών πρωτοκόλλων, να ξεκινήσει ο ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ψηφιακός φάκελος ασθενή, η διασύνδεση των εργαστηριακών εξετάσεων με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, η εισαγωγή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης στα Νοσοκομεία, η διενέργεια διαγωνισμών, όπου είναι δυνατόν.

2. Δημιουργία ταμείου καινοτομίας: Η σάρωση ορίζοντα για την εκτίμηση των θεραπειών που έρχονται και της καινοτομίας που φέρνουν είναι μια εξαιρετική πρωτοβουλία που εισήγαγε η κυβέρνηση και αν χρησιμοποιηθεί σωστά μπορεί να προετοιμάσει καλύτερα τον ΕΟΠΥΥ για το μέλλον.

Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητη η σύσταση ενός Ταμείου Καινοτομίας, το οποίο θα χρηματοδοτήσει τις νέες απαραίτητες θεραπείες που έρχονται. Πρέπει να προβλεφθεί χωριστή χρηματοδότηση για τα νέα καινοτόμα προϊόντα που έρχονται στο άμεσο μέλλον ώστε να διασφαλιστεί η πρόσβαση στη καινοτομία αυτή για τους Έλληνες ασθενείς.

3. Ομαλοποίηση και απλοποίηση των κανονιστικών διαδικασιών: Οι κανονιστικές διαδικασίες, πρέπει να επικαιροποιούνται συνεχώς ώστε να εξυπηρετούν καλύτερα τις κατηγορίες των θεραπειών που έρχονται. Οι σημερινές προσεγγίσεις στις Αξιολογήσεις Τεχνολογιών Υγείας, την τιμολόγηση και την αποζημίωση μπορεί να είναι ακατάλληλες για τις θεραπείες του αύριο. Επίσης είναι απαραίτητη η τακτική ροή των διαδικασιών στο χρόνο: Τακτική έκδοση θετικής λίστας, δελτίων τιμών, εγκριτικών αποφάσεων.

Η απάντηση εδώ είναι Δημιουργία ανεξάρτητου Οργανισμού Αξιολόγησης Τεχνολογιών Υγείας με μόνιμο και άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό.

4. Αξιοποίηση των δεδομένων που συλλέγονται ή μπορούν να συλλεχθούν από τα ηλεκτρονικά συστήματα. Για πολλοστή φορά να πούμε ότι η επεξεργασία των δεδομένων που συλλέγονται από το σύστημα συνταγογράφησης και από τον ηλεκτρονικό φάκελλο ασθενούς είναι ένας θησαυρός που μπορεί να οδηγήσει σε σωστές και τεκμηριωμένες αποφάσεις ενώ παράλληλα μπορούν να αξιοποιηθούν και εμπορικά αφού θα ενδιέφερε εταιρείες και πανεπιστήμια να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτά.

5. Περαιτέρω κίνητρα για επενδύσεις: Στο πρώτο κομμάτι του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης είχαν προβλεφθεί συνολικά 250 εκ. ευρώ για επενδύσεις, Περίπου το 5% απορροφήθηκε από κλινικές μελέτες και το υπόλοιπο βασικά από παραγωγικές επενδύσεις. Περίπου το 9,5% του συνολικού ποσού αποδίδεται σε διεθνείς εταιρείες και το υπόλοιπο σε ελληνικές.

Η ενίσχυση των Ελληνικών φαρμακευτικών επιχειρήσεων είναι καθοριστικής σημασίας για την Εθνική Οικονομία, για την ενίσχυση της φαρμακευτικής αυτονομίας της χώρας και για την ενίσχυση των εξαγωγών μας. Ωστόσο η προσέλκυση περισσότερων κλινικών μελετών στη χώρα αποτελεί πρωτεύοντα στόχο για το ΥΥ και όχι μόνο, όπως τουλάχιστον έχουμε ακούσει επανειλημμένα. Το συγκεκριμένο πλαίσιο απέτυχε να μετατραπεί σε κίνητρο προσέλκυσης κλινικων μελετών. Το ερώτημα είναι γιατί πρέπει να λειτουργεί ως δίλημμα παραγωγικές επενδύσεις ή κλινικές μελέτες; Μήπως η κυβέρνηση πρέπει να σκεφτεί να εισαγει ένα ειδικό πλαίσιο κινήτρων, από εθνικούς πόρους, για την προσέλκυση κλινικών μελετών χωρίς βέβαια να θίξει το υπάρχον σχήμα που έχει ενταχθεί στο RRF; Ας μην διαφεύγει από την προσοχή κανενός ότι οι κλινικές μελέτες είναι ο πιο άμεσος και εκτεταμένος τρόπος με τον οποίο οι περισσότερες διεθνείς εταιρείες μπορούν να επενδύσουν στη χώρα.

6. Σταδιακή αύξηση των διατιθέμενων πόρων: Η υγεία τα επόμενα χρόνια θα πρέπει σταδιακά να συγκεντρώσει σημαντικά αυξημένους πόρους για να μπορεί να παρέχει στους πολίτες τα αναμενόμενα από ένα ευνομούμενο κοινωνικό κράτος. Η Πολιτεία θα πρέπει να επανεξετάσει τη χρηματοδότηση του συστήματος υγείας.

Το φάρμακο είναι επένδυση στην υγεία, την κοινωνία και την ανάπτυξη. Η καλύτερη υγεία φέρνει την ευημερία.

Και επιστρέψτε μου τελειώνοντας να προβάλλω δυο σημαντικά θέματα:

1. Το πρώτο αφορά στο ισχυρό αποτύπωμα του φαρμακευτικού κλάδου, στη δημόσια υγεία, στην κοινωνία, στην οικονομία, στην απασχόληση, στην ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ, η συνολική συνεισφορά του σε όρους ΑΕΠ εκτιμάται σε €5,5 δισεκ. (3,3% του ΑΕΠ).

Έτσι, για κάθε €1 προστιθέμενης αξίας των εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του φαρμάκου, δημιουργούνται άλλα €2,2 στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας.

Σε όρους απασχόλησης, η συνολική συνεισφορά εκτιμάται σε 123 χιλ. θέσεις εργασίας (ή 3,3% της συνολικής απασχόλησης). Δηλαδή, κάθε θέση εργασίας στον κλάδο του φαρμάκου υποστηρίζει άλλες 3 ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης συνολικά στην οικονομία.

Η επίδραση στα φορολογικά έσοδα από τη δραστηριότητα του κλάδου φαρμάκου εκτιμάται περίπου στα €1,5 δισεκ.

2. Το δεύτερο έχει να κάνει με την αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για το φάρμακο, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη. Οι αποφάσεις που θα ληφθούν τώρα θα καθορίσουν το χώρο του φαρμάκου στην Ευρώπη τουλάχιστον για τα επόμενα 25-30 χρόνια. Είναι σημαντικό να εισαχθούν κανόνες και πολιτικές που ενθαρρύνουν τις επενδύσεις, όπως ένα εύρωστο και προβλέψιμο οικοσύστημα προστασίας των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και ένα κανονιστικό πλαίσιο αιχμής. Αν δεν τα εξασφαλίσουμε αυτά, η Ευρώπη, θα χάσει την ευκαιρία της να γίνει ηγέτιδα δύναμη στις επιστήμες ζωής και υγείας, με άμεσες, φυσικά, επιπτώσεις και στη χώρα μας. Οι επενδύσεις θα κατευθυνθούν σε άλλες περιοχές του πλανήτη, σε ΗΠΑ και Κίνα, η ψαλίδα ανάμεσα σε μας και τον υπόλοιπο κόσμο θα συνεχίσει να ανοίγει. Αν κρατήσουμε τις επενδύσεις στην Ευρώπη θα ωφεληθεί και η Ελλάδα, βελτιώνοντας και το μερίδιό της σε αυτές.

Είμαστε αισιόδοξοι για ένα πιο υγιές μέλλον. Αρκεί τώρα να προτεραιοποιήσουμε την υγεία σε πολιτικό και δημόσιο επίπεδο, ανοίγοντας το δρόμο για να ενδυναμώσουμε το σύστημα υγείας μας. Είμαστε διαχρονικά στη διάθεση του Υπουργείου Υγείας και της εκάστοτε κυβέρνησης για το σκοπό αυτό.

Βασική πεποίθηση μας στον ΣΦΕΕ αποτελεί η υιοθέτηση μιας ασθενοκεντρικής πολιτικής, που θα εστιάζει στις πραγματικές ανάγκες των Ελλήνων πολιτών, με έμφαση στην πρόληψη και την έγκαιρη διάγνωση, με ομαλή πρόσβαση σε νέα καινοτόμα φάρμακα και τεχνολογίες που μπορούν να αλλάξουν την έκβαση μιας πάθησης, να μειώσουν τη θνησιμότητα, να αποτρέψουν μια νοσηλεία ή να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των ανθρώπων.

Κύριοι της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης,

Προσδοκούμε μια πολιτική που θα εγγυάται την προβλεψιμότητα και τη βιωσιμότητα του κλάδου και του συστήματός μας, μια πολιτική δίκαιη που κρατά ίσες αποστάσεις.

Επένδυση στην υγεία και το φάρμακο, είναι επένδυση στην κοινωνική συνοχή και τον άνθρωπο, είναι επένδυση για ένα καλύτερο μέλλον.

Καλή χρονιά σε όλους!»


*Από αριστερά: Ο Γενικός Διευθυντής του ΣΦΕΕ, κ. Μιχάλης Χειμώνας, ο Πρόεδρος του ΣΦΕΕ, κ. Ολύμπιος Παπαδημητρίου και ο Τομεάρχης Υγείας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Ανδρέας Ξανθός

*Φωτογραφία εξωφύλλου: Την πίτα έκοψαν μαζί με τον Πρόεδρο, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και τον Γενικό Διευθυντή του ΣΦΕΕ, ο Υπουργός Υγείας, κ. Θάνος Πλεύρης και ο Τομεάρχης Υγείας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Ανδρέας Ξανθός

 

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Διαβάστε επίσης: