Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Health On the Net, ιδρύθηκε to 1995, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υγείας της Ελβετίας. Αφορμή υπήρξε η ραγδαία αύξηση της ροής ιατρικών πληροφοριών που διακινούνταν μέσω του κυβερνοχώρου και σκοπός του η πρόσβαση των χρηστών σε ελεγχόμενη, ποιοτική και έγκυρη ιατρική γνώση.
Η προαιρετική πιστοποίηση αυτή βέβαια δεν αποτελεί κάποιο έιδος “βραβείου” για τον πιστοποιημένο ιστότοπο και σίγουρα δεν αφαιρεί την αξιοπιστία των δεδομένων που δημοσιοποιούν και μη πιστοποιημένοι. Είναι όμως μία αναγνώριση της συνεχούς προσπάθειας του εκάστοτε διαχειριστή ενός ιστοχώρου για παροχή “διαφανούς”, ελεγχόμενης, έγκυρης και υπεύθυνης ιατρικής ενημέρωσης, πράγμα σχεδόν επιβεβλημένο σε μία εποχή σαν τη σημερινή, όπου έχει αποδειχθεί οτι η πλειοψηφία του κόσμου καταφεύγει πρώτα στο διαδίκτυο για να πληροφορηθεί για θέματα υγείας, ακόμα και για να προχωρήσει σε αυτοδιάγνωση. Όλοι μας άλλωστε έχουμε «συναντήσει» ιστοσελίδες με μνημειώδεις τίτλους σε άρθρα τα οποία μιλούν για άμεση και γρήγορη θεραπεία ακόμα και για ανίατες ασθένειες. Πολλοί είναι αυτοί οι οποίοι κινδύνευσαν ακόμα και με την ίδια τους τη ζωή, από ελλιπή ή/και λανθασμένη πληροφόρηση.
Για να λάβει την εν λόγω πιστοποίηση ένας ιστότοπος θα πρέπει να λειτουργεί με βάση τις 8 αρχές του οργανισμού, οι οποίες είναι οι εξής:
1. ΑΥΘΕΝΤΙΑ
Οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή ή πληροφορία υγείας που παρέχεται και παρουσιάζεται σε αυτό τον Δικτυακό χώρο δίνεται μόνο από επαγγελματίες με εκπαίδευση και εξειδίκευση στην ιατρική εκτός αν ρητά δηλώνεται ότι συγκεκριμένες ιατρικές συμβουλές ή πληροφορίες υγείας παρέχονται από μη ιατρικά ειδικευμένο άτομο ή οργάνωση.
2. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Οι πληροφορίες που παρέχονται σε αυτόν τον Δικτυακό χώρο στοχεύουν στο να ενισχύουν και όχι να αντικαθιστούν τη σχέση που υπάρχει μεταξύ ασθενή/επισκέπτη του Δικτυακού χώρου και του/της θεράποντος Ιατρού του/της.
3. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Τα προσωπικά δεδομένα των ασθενών και επισκεπτών ενός Δικτυακού χώρου σχετικού με την ιατρική ή/και την υγεία, συμπεριλαμβανομένης της ταυτότητάς τους, προστατεύονται σε αυτόν τον Δικτυακό χώρο. Οι κάτοχοι του Δικτυακού χώρου αναλαμβάνουν να διαφυλάξουν τα προσωπικά και ιατρικά δεδομένα όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία της χώρας στην οποία είναι εγκατεστημένος αυτός ο Δικτυακός χώρος ή οποιοσδήποτε άλλος εναλλακτικός Δικτυακός χώρος.
4. ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
NEWSLETTER
Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα.
Όπου ενδείκνυται, οι πληροφορίες που περιέχονται σε αυτό τον Δικτυακό χώρο θα συνοδεύονται με σαφείς αναφορές της προέλευσης των στοιχείων και, όπου είναι εφικτό, θα παρέχονται και σχετικές ηλεκτρονικές παραπομπές σε αυτά τα στοιχεία. Η ημερομηνία της τελευταίας τροποποίησης μιας σελίδας με ιατρικές πληροφορίες θα απεικονίζεται με σαφή τρόπο (π.χ. στο κάτω μέρος της σελίδας).
5. ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ
Οποιοσδήποτε ισχυρισμός που σχετίζεται με τα οφέλη ή την απόδοση κάποιας συγκεκριμένης θεραπευτικής αγωγής, εμπορικού προϊόντος ή υπηρεσίας θα συνοδεύεται από σχετικές αποδείξεις που θα παρουσιάζονται ισορροπημένα, σύμφωνα με τον τρόπο που περιγράφεται στην ανωτέρω αρχή 4.
6. ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
Οι σχεδιαστές ενός Δικτυακού χώρου θα επιδιώκουν να προσφέρουν πληροφορίες με τον σαφέστερο δυνατό τρόπο και να παρέχουν διευθύνσεις επικοινωνίας για τους επισκέπτες που επιζητούν εκτενέστερες πληροφορίες ή υποστήριξη. Η ηλεκτρονική διεύθυνση του/της υπεύθυνου του Δικτυακού χώρου θα είναι εύκολα προσβάσιμη στον Δικτυακό χώρο.
7. ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΧΟΡΗΓΩΝ
Οι υπεύθυνοι διαχείρισης αυτού του Δικτυακού χώρου θα αναφέρονται με σαφήνεια, συμπεριλαμβανομένων των ταυτοτήτων των εμπορικών και μη εμπορικών οργανισμών που έχουν συνεισφέρει οικονομικά ή προσέφεραν υπηρεσίες ή υλικό για αυτό τον Δικτυακό χώρο.
8. ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Αν οι διαφημίσεις είναι πηγή χρηματοδότησης θα πρέπει να υπάρχει σαφής σχετική δήλωση. Συνοπτική περιγραφή της διαφημιστικής πολιτικής, που εφαρμόζουν οι κάτοχοι του Δικτυακού χώρου, θα πρέπει επίσης να προβάλλεται σε αυτόν. Διαφημίσεις, όπως και κάθε άλλο διαφημιστικό υλικό θα παρουσιάζονται με τρόπο ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να τις διαχωρίζουν από το αυθεντικό υλικό το οποίο έχει καταχωρηθεί από τους κατόχους του Δικτυακού χώρου.»
Σήμερα η πιστοποίηση του οργανισμού είναι ευρέως διαδεμένη ανάμεσα στους κατόχους ιστοτόπων ιατρικής ενημέρωσης και των επαγγελματιών υγείας. Σχεδόν σε 100 χώρες , περισσότερα απο 7000 sites έχουν πιστοποιηθεί και ακολουθούν τις αρχές του οργανισμού.
Γράφει ο Χρήστος Παπανικολάου, MSc Healthcare Management – Επικοινωνία υγείας