ΜΕΝΟΥ
Bypass από ιδιώτες στα νοσοκομεία

Bypass από ιδιώτες στα νοσοκομεία

Health Newsroom

Να προχωρήσει άμεσα ηλεκτρονικό… bypass στα μεγάλα δημόσια νοσοκομεία με εκχώρηση του έργου προμηθειών και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στους ιδιώτες ζητά η αγορά, προκειμένου να εξοικονομηθούν ετησίως δαπάνες και έξοδα προμηθειών της τάξης του 20% αλλά και να μπει τάξη σε μια περιοχή του Δημόσιου τομέα που δρα στρεβλωτικά και στον ιδιωτικό. 

Παρά το γεγονός ότι η εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων διενέργειας προμηθειών και ηλεκτρονικής διαχείρισης μεγάλων νοσοκομειακών μονάδων του Δημοσίου αποτελεί προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης, οι σχετικές διαδικασίες άρχισαν να κινούνται με την εγκατάσταση ουσιαστικά του κ. Λοβέρδου στο Υπουργείο Υγείας ο οποίος δρομολόγησε την δημιουργία μηχανισμού κεντρικών προμηθειών κατά το πρότυπο της Κύπρου.

Η παρέμβαση στα νοσοκομεία κρίνεται επιβεβλημένη από το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς και ιδιαίτερα από τις ασφαλιστικές εταιρείες καθώς η βαθμιαία εξυγίανση του Δημόσιου Τομέα Υγείας και η άρση στρεβλώσεων σε προμήθειες, παράνομο πλουτισμό ιατρών κά θα ανοίξει το δρόμο για εξυγίανση του συνόλου της αγοράς και επομένως την μείωση των υπερβολικών δαπανών υγείας τις οποίες επωμίζονται οι ασφαλιστικές για λογαριασμό των πελατών τους.  Αποτυπώνοντας τις απαιτήσεις και την πίεση της αγοράς, ο ΙΟΒΕ συνέταξε ολοκληρωμένο σχέδιο – πρόταση ηλεκτρονικού bypass στα νοσοκομεία το οποίο παρουσιάζει σήμερα το Next Deal. 

Το σχέδιο αφορά στον εκσυγχρονισμό της λογιστικής και χρηματοοικονομικής διαχείρισης μεγάλων νοσοκομειακών μονάδων, με σκοπό την ουσιαστική εποπτεία του συστήματος, τον έλεγχο-περιορισμό των εξόδων και τη διασύνδεση της δημόσιας δαπάνης με την επίτευξη συγκεκριμένων επιχειρησιακών στόχων. Η λύση που προτείνεται να υλοποιηθεί περιλαμβάνει την προμήθεια- εγκατάσταση-λειτουργία των απαραίτητων εργαλείων πληροφορικής, την εξειδικευμένη συμβουλευτική υποστήριξη (auditing, accounting) αλλά και τις αναγκαίες εργασίες για τη συλλογή, επεξεργασία, καταχώρηση, ανάλυση και αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων των νοσοκομειακών μονάδων. Υπολογίζεται ότι η οργανωμένη λογιστική και χρηματοοικονομική διαχείριση μπορεί να μειώσει άμεσα κατά τουλάχιστον 5% τις δαπάνες, χωρίς να έχουν συνυπολογιστεί οι ωφέλειες από τον εντοπισμό φαινομένων διαφθοράς και κακοδιαχείρισης.

Ταυτόχρονα προτείνεται η εφαρμογή συνολικής λύσης για την εκτέλεση των προμηθειών υγείας με ηλεκτρονικά μέσα. Η λύση περιλαμβάνει την καταγραφή των αναγκών, τη συνάθροιση της ζήτησης, την εκτέλεση των διαδικασιών προμήθειας, με συνδυασμό εναλλακτικών κατά περίπτωση μεθοδολογιών (τήρηση ηλεκτρονικών μητρώων προμηθευτών, δυναμικά συστήματα αγορών, ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, συμφωνίες – πλαίσιο, ηλεκτρονικοί κατάλογοι κλπ.) τη φυσική και οικονομική διαχείριση των παραγγελιών κλπ.
Εκτιμάται ότι η κεντρική/ μαζική διαχείριση των προμηθειών, η εφαρμογή μεθοδολογιών που αυξάνουν τη διαφάνεια και τον ανταγωνισμό, η αξιοποίηση οικονομιών κλίμακας στη διαχείριση/ διακίνηση αποθεμάτων και η ύπαρξη ενός ευφυούς συστήματος ελέγχου/ εποπτείας της όλης διαδικασίας (risk management/ business intelligence), μπορούν να επιφέρουν εξοικονόμηση δαπανών που θα υπερβαίνει το 15%-20% σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση.

Στους ιδιώτες το bypass των νοσοκομείων
Η ουσιαστική αξιοποίηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αποτελεί, σύμφωνα με την αγορά, επείγουσα προτεραιότητα και μπορεί να συνδράμει στη βελτίωση των δημοσιονομικών μεγεθών. Για να αποφευχθούν τα συστημικά προβλήματα που σχετίζονται με την εφαρμογή της, ως μόνη άμεση διέξοδος προτείνεται η παράκαμψη (bypass) των υφιστάμενων μηχανισμών, δοκιμάζοντας μία διαφορετική προσέγγιση. Η πρόταση του ΙΟΒΕ είναι να δημιουργηθεί ειδικό πλαίσιο- μηχανισμός για Ανταποδοτικές Επενδύσεις Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, που θα υλοποιούνται από τον ιδιωτικό τομέα σε συνεργασία με το δημόσιο, για τη δημιουργία του οποίου ενδεχομένως να χρειαστεί διακριτή νομοθετική πράξη Στόχος του ειδικού αυτού πλαισίου θα είναι να προκριθούν δράσεις και να εφαρμοστούν διαδικασίες που:

  • Ελαχιστοποιούν το χρονικό διάστημα από τη διατύπωση της ιδέας μέχρι την τελική της εφαρμογή, κυρίως μέσα από την αποφυγή γραφειοκρατικών αγκυλώσεων
  • Μπορούν να κινητοποιήσουν τις υγιείς δυνάμεις της ιδιωτικής οικονομίας και να αξιοποιήσουν διαθέσιμους πόρους-τεχνογνωσία, αλλά και φρέσκιες ιδέες
  • Ακολουθούν μία ολιστική προσέγγιση (αντιμετωπίζουν ενιαία τα θέματα τεχνολογίας, διαδικασιών, κανονιστικού πλαισίου, ανθρώπινου δυναμικού) και κρίνονται άμεσα από το επιχειρησιακό αποτέλεσμα και τη συμβολή τους στα πραγματικά δημοσιονομικά μεγέθη

Οι προτεινόμενες βασικές αρχές λειτουργίας ενός τέτοιου πλαισίου συνοψίζονται στα εξής:

  1. Το δημόσιο μπορεί να θέτει συγκεκριμένους επιχειρησιακούς στόχους ή πεδία βελτίωσης, επί των οποίων ο ιδιωτικός τομέας καλείται να προτείνει συγκεκριμένες και άμεσα υλοποιήσιμες δράσεις.
  2. Ο ιδιωτικός τομέας καταθέτει ολοκληρωμένες προτάσεις, αναλαμβάνοντας: i.    την ευθύνη του αναλυτικού σχεδιασμού, χρηματοδότησης, υλοποίησης και λειτουργίας της επένδυσης και τη δέσμευση για την επίτευξη συγκεκριμένων επιχειρησιακών αποτελεσμάτων.
  3. Οι ακολουθούμενες διαδικασίες ανάθεσης/ υλοποίησης των έργων βασίζονται σε διεθνώς αναγνωρισμένα μοντέλα συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (PPPs, concessions).
  4. Η πληρωμή των ιδιωτικών σχημάτων που θα επενδύσουν σε τεχνογνωσία, εργασία και χρήμα θα πραγματοποιείται βάσει προκαθορισμένων στόχων -σε ανταποδοτική βάση- κατά την περίοδο λειτουργίας των έργων.

*Χρήστος  Κίτσιος, Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Nextdeal τεύχος 246 που κυκλοφορεί στα περίπτερα όλης της χώρας

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Διαβάστε επίσης: